”Vi satsar långsiktigt – vårt nya Osbykontor är ett exempel på detta”

Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad ligger i startblocken. Den 27:e november öppnar det nya kontoret i Osby. – Vi börjar med företagsrådgivning och skalar sedan upp servicen, säger Henrica Lorentzson, kontorsansvarig.

Försäkringsrådgivare företag Åsa Eddysson tillsammans med Cecilia Möllborn, bankrådgivare företag och projektledare Henrica Lorentzson utanför det nya Osbykontoret som öppnar dörrarna den 27:e november. Foto: Sven Persson/swelo.se

I Osby kommun bor drygt 13 000 människor, i de omgivande byarna tusentals fler. Ändå finns här bara ett bankkontor.

– Det tycker vi är för lite, säger Henrica Lorentzson, som inom kort öppnar Länsförsäkringar Göinge-Kristianstads nya kontor mitt i centralorten.

”Behov av en bank”

Själv kommer Henrica närmast från Handelsbanken och med sig har hon diger kunskap om området; hon har varit företagsrådgivare och kontorschef på bankkontor i bland annat Osby, Älmhult, Broby, Knislinge, Hässleholm och Malmö. Hon är dessutom född och uppvuxen och har levt större delen av sitt vuxna liv i Osby – liksom kollegan Cecilia Möllborn, som är företagsrådgivare på nya kontoret:

– Det finns absolut behov av en bank till i Osby och jag ser fram emot att få ge service till företagen och invånarna här. Och vårt koncept med bank, försäkring och bobutik under samma tak är väldigt bra, säger Cecilia.

Fördel med fysiskt möte

Först ut i etableringen är företagsrådgivningen och efter årsskiftet kompletteras det med privatrådgivning inom bank. Under 2024 kommer även fastighetsförmedlingen att flytta in på heltid. Under mellantiden kommer det att finnas möjlighet att boka både privat bankrådgivning och möte med fastighetsmäklare på kontoret i Osby. All service finns även kvar på kontoren i Hässleholm och Kristianstad, och på kontoret i Bromölla kan man fortfarande boka besök.

– Vi har redan känt av ett stort intresse från de lokala företagen, vilket är jätteroligt. Men vi väljer att skynda långsamt, eftersom vi vill ta hand om kunderna på rätt sätt, säger Henrica och fortsätter:

– Det är en rolig satsning som sticker ut, att öppna ett fysiskt kontor som komplement till våra utmärkta digitala tjänster. Många vill i dag göra sina bankärenden digitalt, och gör också det, men ett fysiskt kontor för kvalificerade banktjänster är vi övertygade om behövs. En banköverföring gör du enkelt online, men att genomföra ett fastighetsköp vill du gärna sköta fysiskt, som exempel.

Du läste precis en kortversion av en artikel från vår tidning Trygga Tillsammans nr 2 2022.

Här kan du läsa hela artikeln och tidningen digitalt