Så förbereder du dig för att hantera stress

”Vi tränar våra kroppar så vi orkar lyfta tunga matkassar eller springa till bussen men vi tenderar att glömma de mentala förberedelser som krävs för att hantera ett stressigt jobbliv”. Så uttalar sig psykologen och författaren David Waskuri vars senaste bok ”Nära Gränsen” ger läsaren verktyg för att kunna förebygga stress och utbrändhet.

Kvinna jobbar vid dator

David har länge arbetat med stressrelaterad behandling och möter dagligen klienter som drabbats av utmattningssyndrom. Dessa klienter saknar nästan alltid de redskap som behövs för att hantera orsaken till sin stress.David har länge arbetat med stressrelaterad behandling och möter dagligen klienter som drabbats av utmattningssyndrom. Dessa klienter saknar nästan alltid de redskap som behövs för att hantera orsaken till sin stress.

David Waskuri

David, ge oss fem åtgärder eller knep som du anser att alla borde ha koll på för att vara mentalt rustade och motståndskraftiga mot stress och utmattning?

 

  1.  Gör ett veckoschema för din tid
    "En stor stressfaktor är ett liv där man saknar struktur och brist på kontroll över sin egen tid. För att komma till bukt med det här behövs en noggrann plan för veckan. Det handlar om att försöka göra veckan så optimal som möjligt, även när det full fart. Mitt tips för att uppnå det är att hålla koll på sitt personliga ”energiglas”. Vissa saker tömmer dig på energi, till exempel vissa aspekter av ens jobb eller personer som är energikrävande. Medan du fyller energiglaset genom bland annat vila, fysisk träning, eller att vara i en bra relation. Så veckoschemat syftar till att göra dig medveten om att de jobbiga delarna av veckan behöver balanseras med energigivande insatser för att du ska må bra."

  2. Kartlägg stressen
    "Sätt dig och skriv ner de orosmoment som du upplever. Det kanske handlar om chefen, en förälder eller en stundande separation. Fundera om din oro verkligen är kopplad till faktiska problem, eller snarare är någonting diffust kopplat till personerna eller situationerna. Oro är väldigt energidränerande så spendera den med omsorg, om du förstår vad jag menar. Orosmoment som du inte kan göra någonting åt är slukhål som du måste täppa till. Borra ner dig tankemässigt till att du ser stresskällan så konkret och tydlig som möjligt. Nästa steg är att själv komma på några förslag på hur varje problem kan lösas eller åtminstone mildras. Därefter provar du dina förslag. Rätt som det är kanske problemet, och därmed stressfaktorn, är eliminerad."

  3. Stå upp för dig själv
    "Det här steget har fokus på dina egna personlighetsdrag. Dessa kan ställa till det när det kommer till stress, nämligen. Om du känner igen dig i att du helst vill vara till lags - att du är smidig och anpassningsbar. Om du sedan även har en släng av perfektionism att addera, ja, då har du en bra personlighetscocktail för att drabbas av stress. Därför måste du utmana de här personlighetsdragen genom att ta plats och uttrycka hur du vill ha din tillvaro. Att inse ditt värde och våga börja vara lite besvärlig. Det är säkert inte lätt, men börja gradvis så kan du trappa upp efter hand när du inser att det här inte är någonting farligt. I längden kommer det vara väldigt bra ur ett stressperspektiv."

  4.  Vart pekar din livskompass?
    "Ett första steg till ett mer balanserat liv är att ta en koll på vad jag kallar ”livskompassen”. Den består av fyra områden: yrkesliv, fritid/hobby, relationer och hälsa. När du mår dåligt och känner dig stressad är det oftast något av områdena som tar alldeles för stor plats i livet, på bekostnad av ett eller flera andra områden. När du inser det förstår du enklare hur du ska balansera om för att få en bra tillvaro."

  5. Se upp med energitjuven
    "I vissa fall kan energitjuven egentligen vara hela arbetsplatsen, men oftast rör det sig om en viss person i ens närhet som är tärande. Någon vars problem kanske lämpas över på dig, eller som du ställer upp på, men ändå aldrig lyckas få ordentlig uppskattning av. Här gäller det att träna på att forma om relationen genom att uttrycka dina behov bättre i termer av givande och tagande. Eller så kanske det är dags att avsluta relationen."

Mer om David

David Waskuri driver Sveapsykologerna och är aktuell med boken Nära Gränsen - så använder du psykologens verktyg för att inte bli utmattad. Mer om boken hittar du här.

Missa inte dina hälsofrämjande tjänster

Du vet väl att du som har en sjukvårdsförsäkring eller en Bo kvar-försäkring alltid har tillgång till hälsofrämjande tjänster? De består bland annat av en hälsoprofilKBT-baserade hälsoprogram och samtalsstöd. För dig som är chef finns även ett särskilt chefsstöd, där du kan få hjälp i medarbetar- och ledarskapsfrågor.

Läs mer om privat sjukvårdsförsäkring