Av: Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad

Skapa en lyckad arbetsvecka

Ami Hemviken är en prisbelönt inspirationsföreläsare, talare och författare. Här delar hon med sig av sin helhetssyn på hur man förbereder sig på bästa sätt inför en arbetsvecka

Gör kollegan till en kompis

Amis filosofi kan kokas ner till en viktig punkt. Har du inte kul på jobbet så kommer du inte trivas. För att ha kul på jobbet krävs det att både du och din arbetsplats uppfyller några krav, som kanske är enklare än du hade trott.

– Undvik att göra till dig. Vi är flockdjur, och det viktigaste för att trivas på jobbet är att du lär känna de du jobbar med. Det skapar tillit vilket kommer minska din ångest. Ju bättre relationer du har på jobbet desto bättre kommer du att må.

Social kontakt handlar inte bara om vänner på fritiden utan lika mycket om relationer på arbetsplatsen. Enligt Ami är det väldigt viktigt att du kan vara dig själv på din arbetsplats.

– Ju större diskrepans det är mellan den du upplever dig vara privat och den du blir på jobbet, desto svårare kommer det vara för dig att för dig att passa in och trivas på jobbet och då mår du sämre.

I dessa tider, när många av oss arbetar mycket i hemifrån, fysiskt avskilda från våra kollegor, är det faktiskt ännu viktigare att hålla i det sociala. Gör det med hjälp av digitala fikastunder, spontansamtal och kanske en ”slumpfika”.
– Här slumpas olika kollegor varje vecka att ta en digital 30-minutersfika med varandra, för att på så sätt uppnå liknande effekter som man når via slumpartade möten vid kaffeautomaten på kontoret.

Gör din egen plan

Det är svårt att hinna med arbete, träning, matlagning och ett rikt socialt liv. Därför har Ami ett konkret tips för hur du ska få ihop pusslet.
– Schemalägg allt. Skriv upp fysisk rörelse på schemat, kanske två, tre gånger i veckan. Skriv upp minst ett socialt möte varje vecka på schemat. Och skriv upp återhämtning. Sedan måste du bocka av varje uppskriven grej, precis som du bockar av jobbgrejer.

Rör på dig

Även om Ami inte är något träningsfreak så tror hon ändå på den fysiska rörelsens helande effekt, som en del i en helhet.

– Grunden är att du har fysiska och sociala behov. Träning är ångestdämpande, så jag brukar försöka springa bort jobbiga känslor. Det tror jag fungerar på många nivåer, och du behöver inte springa en mil för att få effekt. Det kan räcka med att bara komma ut och röra lite på sig. Jag tror jättemycket på att hitta rörelse i vardagen utan att kalla det för träning. Gå överallt, bara gå, gå, gå.

Amis hack mot söndagsångest

Efter en helg, full av energikrävande aktiviteter, eller helt ledig men ändå för kort, så måste du tillbaka till jobbet. Och någon form av påslag ska det vara att komma tillbaka till jobbet.
– Jobb är jobbigt, det är därför det heter jobb. Men det mest effektiva sättet att höja sitt egna humör är att släppa sig själv och fokusera på att bidra till andras välmående. Beröm dina kollegor, det är alltid någon som ser ut att ha en fantastisk dag och behöver få höra det. Det ger din hjärna en dopamin-kick som säger åt dig att du gör något gott för flocken, och det gör att du själv mår bättre.

Så här summerar Ami hur du förbereder dig mentalt för en ny arbetsvecka.

– Tänk inte, bara gör. När du gör, så följer tankarna med, oavsett om de vill eller inte. Gör en lista varje fredag för hur du ska starta din måndag. Då slipper du sitta och tänka ut det när du är trött och osugen på att jobba efter helgen. Fokusera på dina medmänniskor, det kommer göra dig gladare. Beteenden smittar, så ditt beröm kommer att studsa tillbaka på dig.

Missa inte dina hälsofrämjande tjänster


Du vet väl att de som har en sjukvårdsförsäkring eller en Bo kvar-försäkring alltid hos oss har tillgång till hälsofrämjande tjänster? De består bland annat av en hälsoprofil, KBT-baserade hälsoprogram och samtalsstöd. För dig som är chef finns även ett särskilt chefsstöd, där du kan få hjälp i medarbetar- och ledarskapsfrågor.