Av: Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad

Så får du en harmonisk hemmmiljö!

I en tid när vi ombeds hålla oss mer inom hemmets väggar kan det vara bra att få tips på hur du får familje- och relationslivet att fungera så bra som möjligt. Vi bad psykologen Emelie Wagner att dela med sig av råd och stöd för att skapa harmoni därhemma.

Vad händer hemma i krislägen? Hemmet är ofta platsen där man får uttrycka sin oro, trötthet och ilska. I de nära relationerna skärper man sig ofta inte på samma sätt som på arbetsplatsen utan där vill man bara få vara som man är. Om man redan lever i ansträngda relationer kan denna tid komma att bli svår och utmanande. Våld i hemmet har ökat markant i länder där man blivit hänvisade till strängare karantänregler. Även i Sverige har barn och kvinnorättsorganisationer slagit larm. Det är viktigt att man både på egen hand och tillsammans tänker efter kring hur man vill och kan hantera denna tid så bra som möjligt. I dessa tider då många är förvisade att dela hemmet med flera andra familjemedlemmar behöver vi skärpa oss på samma sätt som man skulle ha gjort på en arbetsplats. För att skapa ett harmoniskt familjeliv och en fungerande vardag behöver man även aktivt planera och strukturera tillvaron. Här vill jag som psykolog ge några tips till dig och din familj för att lyckas så bra som möjligt.

Samla familjen

Oavsett hur stor eller liten familj du har kan det vara bra att samlas för att både kunna ta upp funderingar och önskemål, och för att diskutera hur ni vill ha det tillsammans. Samlas gärna minst en gång per vecka och planera gärna veckan tillsammans. Det är bra om föräldrar pratar ihop sig lite först för att sedan kunna kring bjuda in barnen och låta dem vara delaktiga lagom mycket. Ta en vecka i taget. Både vuxna och barn mår bra av struktur, särskilt när mycket i omvärlden känns osäkert och turbulent. Planera in både “måsten” och roliga aktiviteter. Börja gärna veckans planering med att utvärdera den förra veckans tänkta upplägg och hur det faktiskt gick.

Begränsa nyhetsflöden och orostid

Det är viktigt både för vuxna och barn att man får pauser från larmrapporter, samtal om konsekvenser av coronakrisen och nyhetsflöden. Välj själv när du vill läsa eller lyssna på nyheter och hjälp barnen att göra samma sak. För att få lugn och ro på kvällen och värna sömnen rekommenderar jag att man att man inte pratar om, eller tar in, nyheter efter till exempel klockan åtta på kvällen.

Välj dina strider

Vi reagerar alla olika i orostider. Vissa blir mer ängsliga än andra. När man inte får de vanliga pauserna från varandra tenderar olikheter att bli tydligare. Om du känner irritation eller besvikelse så gör vad du kan för att inte bara reagera utan ta en stund för dig själv, räkna till hundra, lyssna på en bra låt. Öva på att vara extra tolerant och hänsynsfull. En strategi som fungerar för många par och relationer är att man planerar in en tid då man tar upp frågor och funderingar som kommit upp, till exempel en timme en gång i veckan. Då hinner flera saker lägga sig och man kan med mer eftertanke ta upp det som känns viktigast.

Ta tid för dig själv

Kanske räcker inte rummen till hemma för att du ska kunna vara för dig själv. Det kan vara ovärderligt att ta en promenad, en springtur eller en lugn stund på parkbänken -själv! Vanligtvis innehåller vardagen en del tid på egen hand, såsom restid och ostörd arbetstid. Nu behöver man planera och ta aktiva beslut för att det ska hända. Om du lever i en relation är det bra om ni pratar ihop er kring hur ni ska kunna hjälpa varandra att få egentid.

Ta tillfället att sakta ned

– Om man är van att hålla ett högt tempo och prestera så kan det kännas svårt att ställa om till en lugnare vardag. För många frigörs mycket tid när evenemang , fritidsaktiviteter, resor, utbildningar och möten ställs in. Om du har möjligheten att ta vara på det här vill jag uppmuntra till ett lugnare tempo istället för att bara av vana fylla på med sociala aktiviteter via nätet eller storstädning. När man på riktigt saktar ned finns ofta utrymme för mer kreativitet. Situationen vi befinner oss i nu ställer delvis högre och delvis andra krav på oss och våra relationsmässiga färdigheter. Vid behöver öva varje dag. Om det är möjligt, ta hjälp av varandra och var förlåtande. Vi kommer alla att tappa tålamodet och motivationen emellanåt. Det är helt okej. Och sen är det bara att resa sig och försöka igen. Använd en del av den här tiden till att bli en bättre version av dig själv, det kommer att löna sig även när den här krisen är över.

Missa inte dina hälsofrämjande tjänster

Du vet väl att du som har en sjukvårdsförsäkring eller en Bo kvar-försäkring alltid har tillgång till hälsofrämjande tjänster? De består bland annat av en hälsoprofilKBT-baserade hälsoprogram och samtalsstöd. För dig som är chef finns även ett särskilt chefsstöd, där du kan få hjälp i medarbetar- och ledarskapsfrågor.

Välkommen till din Hälsoportal