Transportöransvarsförsäkring

Skydd för transportörer och speditörer vid skadeståndskrav

Vi försäkrar dina transporter

Oavsett om transport sker med fartyg, bil, järnväg eller flyg utsätts varan alltid för risken att skadas, minskas eller förloras. Fartyg drabbas av hårt väder, bilar kör i diket och gods stjäls eller utsätts för omild behandling (vid lastning, om-lastning eller lossning) i hamnar och terminaler. Vi kan bank och försäkring och tillsammans med dig hittar vi en lösning för ditt företag.

Informationen gäller för Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad

Om transportöransvarsförsäkring

Försäkring om du blir skadeståndsskyldig

Du som är transportör eller speditör och har tagit hand om annans gods löper risken att bli skadeståndsskyldig om godset skadas, minskas, förloras eller försenas. Ansvaret som gäller från mottagande till utlämnande, och även om ansvaret är begränsat kan kravet uppgå till betydande summor.

Vi hjälper dig att ta fram den transportöransvarsförsäkring som just du behöver i din verksamhet. I vårt åtagande ingår att utreda om ansvar föreligger och vid vållande betala skadestånd till den som har rätt till ersättning.


Transportöransvarsförsäkring för åkerier

Om du råkar ut för ett skadeståndskrav

Transportörer som hanterar eller fraktar gods för annans räkning har ett ansvar för att godset inte skadas eller kommer bort. Ansvaret regleras i lagar, konventioner, standardavtal och försäkras genom en transportöransvarsförsäkring.

Transportöransvarsförsäkringen kan köpas genom ett tillägg till Åkeriförsäkringen eller som ett tillägg till Lastbilsförsäkringen. För större åkerier och åkerier som lejer in underåkare kan vi skräddarsy en lösning för era behov.

Varför behövs transportöransvarsförsäkring?

En transportöransvarsförsäkring behövs om du som transportör får ett skadeståndskrav för skada på eller förlust av omhändertaget gods. Vi utreder om ni är skadeståndsskyldiga och betalar eventuellt skadestånd enligt gällande ansvarsregler.

Vem behöver transportöransvarsförsäkring?

Åkerier som transporterar gods mot ersättning inom landet och i gränsöverskridande trafik.

Vad omfattar försäkringen?

Ersättning för skadestånd enligt gällande ansvarsregler och standardavtal som exempelvis lag om inrikes vägtransport, lag om internationell befordran på väg (CMR-konventionen), Allåk 86, Alltrans 2007, Allbud 98. Skadeståndet avser vanligen ersättning till följd av skada på, förlust eller minskning av godset.

Vilken självrisk gäller?

Grundsjälvrisken är 20 procent av gällande prisbasbelopp. Vid vissa skadehändelser gäller förhöjd självrisk.

Vad kostar försäkringen?

Faktorer som påverkar priset är bland annat omsättning, geografiskt område, typ av fordon, vad som transporteras, skadehistorik och vald självrisknivå. Fyll i vår analysblankett så får du ett prisförslag.


Speditöransvarsförsäkring

Om du råkar ut för skadeståndskrav

Speditörer har en mångskiftande roll och kan sköta allt från samlastning och containertransporter till terminalverksamhet och integrerade transporter. Detta ställer specifika krav på försäkringsskyddet. Utifrån speditörernas olika verksamheter, storlek med mera skräddarsyr vi försäkringslösningar för varje företag.

Varför behövs speditöransvarsförsäkring?

En speditöransvarsförsäkring behövs om du som speditör får ett skadeståndskrav för skada som baseras på speditionsbranschens standardavtal NSAB (Nordiskt Speditionsförbunds Allmänna Bestämmelser). Vi utreder om ni är skadeståndsskyldiga och betalar eventuellt skadestånd enligt speditionsbranschens standardavtal.

Vem behöver speditöransvarsförsäkring?

Företag med speditions-och/eller transportörverksamhet, terminal eller lagerfunktioner.

Vilken självrisk gäller?

Grundsjälvrisken är 20 procent av gällande prisbasbelopp. För vissa skadehändelser gäller en förhöjd självrisk.

Vad kostar försäkringen?

Faktorer som påverkar priset på försäkringen är omsättning, verksamhet, skadehistorik och vald självrisknivå. Fyll i vår analysblankett så får du ett prisförslag.

Medförsäkra anlitade åkerier

Det är möjligt för speditören att medförsäkra anlitade åkeriers transportöransvar. Detta kan vara praktiskt, men bara under förutsättning att åkerierna uteslutande kör för den försäkrade speditören. I annat fall bör varje åkeri ha sin egen transportöransvarsförsäkring.

Vad är NSAB?

NSAB är en förkortning som står för Nordiskt Speditörförbunds Allmänna Bestämmelser. Bestämmelserna är framtagna av Nordiskt Speditörförbund tillsammans med intresseorganisationer för transportköpare. Bestämmelserna riktar sig främst till speditörer, men används också av åkerier. NSAB är alltså inte en lag, utan frivilliga bestämmelser som du och din kund kan välja att avtala om.

Varför finns det olika NSAB och måste jag avtala om den senaste?

I takt med att transportbranschen utvecklas tas nya versioner av NSAB fram. Den senaste versionen är NSAB 2015. Eftersom bestämmelserna är frivilliga finns det inget krav på att den senaste versionen måste användas. Viktigt att tänka på är att de olika versionerna skiljer sig åt!

Om jag har betalat för skadat gods är det väl mitt?

Nej. Varken svensk eller internationell lagstiftning säger att transportören äger skadat gods som har ersatts. I tidigare versioner av NSAB, och i andra branschbestämmelser, finns det dock skrivningar med innebörden att äganderätten övergår till transportören om den ersätter godset fullt ut. NSAB 2015 har ingen sådan skrivning.

Om du och din kund avtalar om NSAB 2015 får du alltså inte äganderätt till skadat gods när du ersätter det! 

Vad är viktigast att tänka på om jag funderar på att avtala om NSAB?

Det är du och din kund som bestämmer om ni vill använda er av NSAB och i så fall vilken version. Ni kan även välja att ta bort delar av NSAB i ert avtal.

Om du inte själv utför transporten är det viktigt att du ser över avtalet mellan dig och transportören så att det överensstämmer med avtalet du har mot din kund.

Med tanke på undantagen som finns i försäkringsskyddet är det alltid viktigt att du kontrollerar att din försäkring är anpassad till det du och din kund kommer överens om.

Vad är mitt ansvar enligt NSAB 2015?

Transportbranschen ligger i framkant av utvecklingen. I många fall gör en transportör idag mycket mer än att transportera gods. Ditt ansvar enligt NSAB 2015 ser därför olika ut beroende på ditt uppdrag, din roll i uppdraget och vad som går fel. Vi tar här upp några exempel:

Om du avtalat om att utföra transporten ansvarar du för:

  • skada på godset,
  • förlust av godset,
  • försening vid leverans och hämtning av gods.

Om du och din kund har avtalat om, eller om skadan uppstår under, ett specifikt transportsätt så styrs ditt ansvar av de bestämmelser som gäller för just det transportsättet. Har du till exempel avtalat om en transport med lastbil inom Sverige så är det Lag om Inrikes Vägtransport som styr ditt ansvar även om ni har avtalat om NSAB 2015. Det betyder alltså att den ansvarsbegränsning som finns i NSAB inte alltid blir de 8,33 SDR*/kg som anges i texten.

Om du inte kan slutföra transporten har du en vårdplikt för godset, och i dessa fall kan du inte begränsa ditt ansvar på samma sätt som när godset är under transport. Det innebär till exempel att du inte är skyddad av viktbegränsningarna.

De flesta speditörerna i Sverige är enligt NSAB transportörer, eftersom de fakturerar i eget namn och åtar sig ett transportuppdrag. Om du enbart förmedlar transportuppdrag är ditt ansvar mer begränsat. Då ansvarar du bara för dina egna anställda och för att du visar omsorg när du förmedlar uppdraget, med andra ord att du väljer en pålitlig undertransportör.

Om uppdraget gäller ett lagringsuppdrag

Om du utför ett rent lagringsuppdrag finns det ytterligare ansvar och begränsningar att vara uppmärksam på och du bör därför säkerställa att ditt ansvar mot kund överensstämmer med ditt försäkringsskydd.

Mellanlagring av gods under transport ses som del av transport enligt punkten ovan.

Om uppdraget gäller övriga logistiktjänster

Om uppdraget innebär att du utför andra logistiktjänster är ditt ansvar för skada, förlust eller försening samma som vid transport. För annan förlust är ditt ansvar begränsat till 100 000 SDR* per uppdrag.

Om du bara förmedlar logistiktjänsterna är ditt ansvar för skada, förlust eller försening av gods detsamma som vid förmedling av transport. För all annan förlust är ditt ansvar begränsat till ett belopp motsvarande fem gånger den avtalade kostnaden för uppdraget.

* SDR – Special Drawing Rights, fiktiv valuta och motsvarar ca SEK 11.