När fler väljer elcykel måste batteriets säkerhet förbättras

Elcykelförsäljningen fortsätter att öka, vilket är positivt på många sätt. Samtidigt ökar antalet bränder där elcykelbatterier är inblandade*. Därför har ett oberoende testlabb, på uppdrag av Länsförsäkringars Forskningsfond, testat säkerhetsdesignen för några elcykelbatterier. Resultatet är delvis oroväckande.

Kvinna med elcykel

Litiumjonbatterier har under många år funnits i produkter som mobiltelefoner och datorer. Då batterierna blir större och energimängden ökar bli konsekvensen, om något händer, större. Det är till exempel känt att batterierna kan fatta eld och avge farliga gaser. Det är därför viktigt att ha respekt för batteriprodukterna. 

– Ett elcykelbatteri innehåller cirka 40 gånger så mycket energi som ett vanligt mobiltelefonbatteri. Dessutom laddar vi ofta elcykelbatterierna i hemmet. Då är det väldigt viktigt att batterierna har hög säkerhet, säger Mari Sparr, forskningsansvarig teknik på Länsförsäkringars Forskningsfond.

Statistik från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) pekar på att bränder i elcykelbatterier ökar. Därför har Länsförsäkringars Forskningsfond låtit ett oberoende testlabb undersöka ett antal utvalda elcykelbatterier.

– Vi har köpt in några av de vanligaste elcykelbatterierna på den svenska marknaden och låtit dem undersökas. Batterierna är i lite olika prisintervall, säger Mari Sparr.

Testerna visar att batteriernas design behöver förbättras så att de kan hantera en termisk rusning** i en cell utan att den leder till en brand.

–  Ladda ditt elcykelbatteri under uppsikt. Skulle en brand uppstå ska du undvika att andas in den giftiga gasen. Gå utomhus och ring 112. Vi uppmuntrar också elcykeltillverkarna att ställa högre säkerhetskrav på produkterna, även om regelverken inte gör det, säger Maria Wedin, trafikskadespecialist på Länsförsäkringar.

Så hanterar du elcykelbatterier för säkrare laddning

  • Ladda aldrig när du sover.
  • Ha elprylen under uppsyn när du laddar.
  • Hårda slag mot batteriet kan skada det, så var rädd om batteriet. 
  • Ladda inte i minusgrader eller vid hög temperatur, extrema temperaturer kan göra batteriet instabilt.
  • Om du inte ska använda batteriet under längre tid till exempel under vintern, förvarar det i halvladdat tillstånd.

Läs mer om resultatet från testerna av cykelbatterier här och i bifogad rapport
Länsförsäkringars pressrum
Länsförsäkringar på Twitter

För ytterligare information kontakta:
Mari Sparr, forskningsansvarig teknik, Länsförsäkringars forskningsfond, 08-588 419 71
Maria Wedin, trafikskadespecialist, Länsförsäkringar, 08-588 413 45
Presskontakt, 08-588 418 50, press@lansforsakringar.se

*Registrerade bränder i eltransportmedel 2018–2019

Fordon  Under färd Laddning Ej laddning Övrigt/okänd Total
Personbil 4 2 8 14
Cykel 7 8 5 20
Sparkcykel 5 4 9
Scooter/permobil 1 5 1 4 11
Hoverboard 31 1 2 34*

Källa: MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
*Hoverboard toppade 2018 med 20 incidenter och har därefter sjunkit medan elcyklarna hade fem tillbud under 2018 men 15 under 2019. Sannolikt är antalet oregistrerade bränder fler.

Fakta
**En termisk rusning innebär att en cell i batteriet blivit instabil, till exempel på grund av slag, vilket ger upphov till en accelererad temperaturökning och en okontrollerad frigörelse av cellens energi. Provningen har undersökt hur förlåtande batteridesignen är för att undvika att ett sådant fel får stora konsekvenser.
 

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.

Se alla pressmeddelanden