Så blir cykelstaden säkrare

En studie som beskrivs som en ögonöppnare för region Stockholm visade att 7 av 10 skulle kunna cykla till jobbet på en halvtimme, hälften på under en kvart.  – Det är positivt om fler väljer bort bilen, men det är också viktigt att det blir tryggare att cykla och då krävs insatser både från samhället och cyklisten själv, säger Maria Wedin, trafiksäkerhetsexpert på Länsförsäkringar.

Cykel och vägskylt
Foto: Länsförsäkringar

Cykling är positiv ur flera aspekter. För folkhälsan, luftkvaliteten i städerna och för klimatet. Samtidigt är cyklister den grupp som är störst i olycksstatistiken, med över 2 000 allvarligt skadade varje år. Länsförsäkringar finansierar forskning kring trafiksäkerhet för cyklister och vad som behövs för att göra cyklingen både attraktiv och säker.

– Ska städer gynna cykling som också är så säker som möjligt behöver samhällsplanerarna tänka mer som en cyklist gör, säger Maria Wedin.

En av studierna från VTI visar bland annat att det finns vissa regler för cyklister som är oklara, vilket leder till osäkerhet och regelbrott.

– Många cyklister är osäkra på vad som gäller kring cykelöverfarter och andra korsningspunkter, övergångsställen, trottoarer och cirkulationsplatser, säger Sonja Forward, forskare på VTI.

Däremot visar studien att cyklisterna har en bättre kunskap om regler när det gäller beteenden som alltid är förbjudna. Trots det finns det cyklister som medvetet bryter mot dem.

– Cyklister som vill komma fram så fort som möjligt väljer ofta flexiblare färdvägar, till exempel att cykla på övergångsställe, trottoar eller gångbana, oavsett om det är tillåtet eller inte. Det är mer vanligt att de låter bli att stanna vid rödljus och stopplikt än vad de långsammare cyklisterna gör, säger Sonja Forward.

Om infrastrukturen anpassas bättre till cyklisterna ökar motivationen att göra rätt, menar forskarna.

– Det är viktigt att öka säkerheten för oskyddade trafikanter och cyklister är en utsatt grupp som Länsförsäkringar fokuserar särskilt på. Forskningen kan belysa vilka åtgärder som faktiskt har effekt säger Maria Wedin.


Rekommendationer från forskarna:

  •  Anpassa infrastrukturen till cyklisterna
  •  Undvik avbrutna cykelbanor, farliga cykelstråk, höga kantstenar och komplicerade överfarter och trafiksignaler som inte är anpassade efter cyklister
  •  Trafikreglerna behöver bli mer lättolkade
  •  Bättre informationsinsatser till cyklister om trafikregler


Kontakt:
Sonja Forward 070-638 03 63, sonja.forward@vti.se
Maria Wedin, trafiksäkerhetsexpert, 073-964 13,  maria.wedin@lansforsakringar.se
Länsförsäkringars pressjour telefon 08-588 418 50, press@lansforsakringar.se

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.

Se alla pressmeddelanden