Marie Eriksson, Chef Kommunikation/Hållbarhet

Att fira att Dalarnas Försäkringsbolag fyllde 175 år var en av årets höjdpunkter. Vi kom ut och träffade dalfolket på olika orter i länet. Lokala spelmän underhöll, vi bjöd på bakelser från lokala bagerier och anordnade tävlingar. Det var efterlängtat att äntligen få träffas!

Under året sjösatte vi även vår nya lokala varumärkesstrategi. Omvärlden förändras. Exempelvis är hållbarhet en allt viktigare fråga för oss alla och vi möter våra kunder via nya kommunikationskanaler. Det har gett oss anledning att uppdatera vår gamla strategi. Våra nya fokusområden handlar om att vi ska vara genuint hjälpsamma och närvarande, vi ska förstå kunden och skapa tydliga värden, vi vill ge tillbaka till det lokala och vi ska utvecklas i takt med tiden. Vi vågar också sticka ut hakan lite. Vår nya vision är att vi ska blir Dalarnas mest omtyckta bolag!

En utmaning under 2021 har varit pandemin, som har fortsatt att påverka oss alla på olika sätt. När smittspridningen ökade stängdes exempelvis kontoren för spontanbesök, då var det viktigt att nå fram med det till våra kunder och visa på andra sätt att nå oss. När vi sedan öppnade igen var det viktigt att få kunderna att hitta tillbaka. Men både våra medarbetare och kunder visade sig vara flexibla och förändringsbenägna. Vi har hittat en bra form för ett nära, personligt bemötande oavsett om vi möts digitalt eller fysiskt.

Under året har vi även mer aktivt börjat berätta för dalfolket om vår fina gravid- och barnförsäkring. De flesta vet att vi har hem- och bilförsäkringar, men personförsäkringarna är inte lika kända. Därför har vi jobbat på olika sätt för att hjälpa kunderna att hitta fram till dem och ta del av våra erbjudanden. Detta kommer vi även att jobba med nästa år.

Ett återkommande ämne vi lägger stor kraft på att kommunicera är vårt skadeförebyggande arbete, den viktigaste delen av vårt hållbarhetsarbete, eftersom varje skada som inte inträffar är en vinst för både miljö, människor och ekonomi. Störst fokus ligger på de områden där vi på Dalarnas har den största kompetensen; brand, vattenskador, trafik och inbrott. Dessa ämnen finns löpande med i vårt innehåll i sociala medier, vi genomför också under advent varje år en brandförebyggande kampanj, då de flesta bränderna under året sker just i december.

Under 2022 kommer ett viktigt område att bli kommunikation kring bästa vägen att kontakta oss. Kanalerna blir allt fler; såsom app, websida, telefon, mejl, besök på våra kontor, inbokade rådgivningsmöten – här ser vi behov av att hjälpa kunderna att hitta bästa vägen in till oss, beroende på ärende. Ibland är personlig rådgivning det bästa och ibland går det snabbast att lösa ett ärende själv på webben och det ska vi tydliggöra

Vi kommer också att fortsätta låta våra medarbetare runt om i länet vara våra budbärare, som berättar om allt det vi har att erbjuda. Deras kunskap och det lokala perspektivet är något vi lägger stor vikt vid, då vi vet att det är viktigt för våra kunder.