Trygghetsbesök

För din, vår och miljöns skull.

Vid ett trygghetsbesök försöker våra skadeförebyggare hitta risker i hemmet och ge dig tips på hur du kan minska risken för brand och vattenskador. Vi vill skapa trygghet och försöker hitta skadan innan den händer – för din, vår och miljöns skull.

När du, som ägare till huset, köper en ny villa- eller villahemförsäkring hos oss erbjuder vi dig ett trygghetsbesök i ditt hem. Det går också bra att kontakta oss direkt om du är intresserad av ett besök, även om du haft försäkringen länge.

Trygghet för dig

Vid vårt besök gör någon av våra skadeförebyggare, Peter, Per eller Klas, en översyn av din fastighet för att se om det behövs extra skydd. De ger dig råd utifrån fastighetens förutsättningar. Du får också kunskap om vilka potentiella risker som kan finnas.

Vi gör ett trygghetsbesök för att skapa trygghet för dig i ditt hem och på sikt minska skador. Du får dessutom en kontakt hos Dalarnas Försäkringsbolag om du får frågor i framtiden.

Färre skador är bra för dig, och det är även bra för miljön och hjälper oss att hålla nere priset på försäkringen.

Så går det till

Fokus under besöket ligger på vatteninstallationer i kök och våtrum samt ditt brandskydd. Efter besöket får du en sammanfattning på våra förslag på åtgärder som du kan göra för att minska risken för skador.

Vi gör trygghetsbesöket dagtid och du är med under hela tiden. Besöket tar ungefär 60 minuter och är kostnadsfritt. Du har även möjlighet att ställa eventuella frågor gällande ditt hus och dina försäkringar hos oss.

Vid besöket får du kostnadsfritt ett digitalt vattenlarm för att utöka ditt skydd mot vattenskador.

Om jag inte vill ha ett trygghetsbesök?

Trygghetsbesöket är valfritt men vi rekommenderar alla att frigöra tid för besöket. Vid besöket godkänner eller underkänner vi aldrig installationer, det är alltid villkoret som styr vid en anmäld skada. Vi ser det som positivt för dig som kund att du i tidigt skede får kännedom om eventuella brister som skulle kunna innebära en nedsättning av ersättning vid en eventuell skada i ett senare skede. Du har då möjlighet att rätta till bristen innan skadan sker.

Om det passar dig bättre kan vi erbjuda ett digitalt besök. Till dom digitala besöken krävs att du har en smartphone. Du kommer då få en möteslänk på SMS som kopplar upp skadeförebyggaren på bild från kontoret. Tillsammans går vi sedan runt i ditt hus och du riktar kameran på de aktuella områdena och installationerna.

Inför besöket

All information får du i god tid före trygghetsbesöket. Läs igenom ditt försäkringsbrev innan vi kommer och kolla att uppgifterna stämmer.

Du behöver bland annat tänka på att:

  • Plocka bort badkarsfront och fronter till duschkabin.
  • Rengöra golvbrunnar.
  • Plocka undan föremål i diskbänkskåp och under tvättställ/tvättbänk.

Intresseanmälan

Intresseanmälan

Vi ser fram emot att träffa dig!

Vanliga frågor

Vi kommer inte betygsätta ditt hus. Syftet med besöket är att ge dig som husägare bättre koll på hur ditt hus mår och hur du kan förebygga uppkomsten av framtida skador.

Det är ditt ansvar som husägare att löpande underhålla ditt hus och åtgärda eventuella skador. För större åtgärder rekommenderar vi alltid att anlita certifierade entreprenörer. Vid besöket går vi tillsammans igenom rekommenderade åtgärder och svarar på eventuella frågor.

Vi hjälper dig att hitta produkter för en tryggare vardag. Prata med skadeförebyggaren under besöket, eller handla i vår webbshop.

Profilbild för Klas Tigerström

Klas Tigerström

Skadeförebyggare
Profilbild för Peter Svensson

Peter Svensson

Skadeförebyggare
Profilbild för Per Hedin

Per Hedin

Skadeförebyggare