Tillbaka till hemmakontoret – hur hantera det nya normala?

Arbetslivet är annorlunda i år. Så även återgången till jobbet efter semestern. Här är hälsostrategens bästa tips - både till dig som chef och medarbetare.

Kristina Ström Olsson, Hälsostrateg Länsförsäkringar
Kristina Ström Olsson, Hälsostrateg på Länsförsäkringar

Leenden, semesterhistorier och kanske en kram av närmsta kollegan? Det där viktiga sociala som får igång en efter semestern, den varan är det ont om i år.

För många med kontorsarbete handlar återgången till jobbvardagen istället om att bänka sig framför laptopen i närmsta soffa därhemma. Dessutom innebär det för många en oro och anspänning att inte veta vad som sker eller hur hösten ska arta sig. Både Världshälsoorganisationen WHO och Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin befarar en ökad psykisk ohälsa hos människor i spåren av coronapandemin.

Arbetsgivarens ansvar – och hur du som chef kan axla det

Arbetsgivaren har ett långtgående ansvar att främja en hälsosam arbetsmiljö oavsett arbete på arbetsplatsen eller på distans. För den som drabbas av psykisk ohälsa finns hjälp att få via arbetsgivaren, via annat oberoende expertstöd eller direkt via vården.

– Nära dialog, med minst ett personligt samtal i veckan mellan chef och varje medarbetare kan vara en hälsofrämjande faktor. Men vi får inte glömma det egna ansvaret för arbetsmiljö och hälsa. Som att hitta en arbetsrutin som fungerar både för sig själv och för arbetsgivaren och kollegor. Och att ta hand om sin hälsa och välmående en annan, säger Kristina Ström Olsson.

Läs hela artikeln – och ta del av Kristinas 10 tips

Artikeln är en del av vår Hälsoportal med tips och inspiration för dig som har eller är nyfiken på vår sjukvårdsförsäkring eller Bo kvar-försäkring.

Se alla nyheter