10 tips för en bra jobbdag hemma

Många av oss jobbar nu hemifrån på obestämd tid och då kan det vara svårt att hitta gränsen mellan jobb och privatliv. Styr upp din arbetsdag och hitta lugnet med hälsostrategen Kristina Ström Olssons bästa tips.

Kristina Ström Olsson, Hälsostrateg

En del av oss tenderar att arbeta för hårt när vi är hemma och glömmer att ta pauser, medan andra har svårt att komma igång och hitta kreativitet och fokus. Förutom att vi behöver bibehålla den fysiska hälsan mår vi bra psykiskt av dagar som känns meningsfulla och där vi hittar vårt sammanhang. Men hur får man till allt det här hemmavid? Här är Kristinas bästa tips för en strukturerad och hälsosam arbetsmiljö på hemmafronten.

  1. Ta en morgonpromenad. En fördel med arbete hemifrån är tidsvinsten av att slippa resa till och från jobbet. Använd den här tiden till att komma ut och få lite frisk luft. Ägna en liten stund på vägen tillbaka att fundera igenom vad dina prioriteringar är för dagen.

  2. Bestäm vilket klockslag eller efter vilken arbetsuppgift du ska äta lunch, träna eller göra något helt annat.

  3. Hoppa ur pyjamasen och i kläder för jobbrollen och som underlättar struktur.

  4. Försök att unna dig riktiga måltider med näringsrikt innehåll.

  5. Det kan vara svårt att hitta en ergonomisk och funktionell arbetsplats i hemmet. Försök därför att variera plats och position. Sängen är sällan en bra plats i längden.

  6. Kom ihåg att röra på dig varje timme under dagen. Att arbeta i 25 minuters-pass (se exempelvis Pomodorometoden*) gör det lättare att komma ihåg regelbunden rörelse. Byt arbetsuppgift genom att gå och hämta ett glas vatten eller kaffe eller bara kliv upp och rör på dig lite.

  7. Stäm av med eventuell chef och arbetsgrupp så att det finns en tydlig arbetsplan och spelregler för kommunikation och tillgänglighet.

  8. Se till att ha kontakt via telefon, skype och mail med kollegor, samarbetspartners eller nätverksgrupper. Det förhindrar ensamhetskänsla och ökar aktivitetsnivån.

  9. Ta fasta på samma råd som gäller vid arbete på kontoret: planera, prioritera, ta pauser. Inte heller på kontoret arbetar du i 8 timmar non-stop. Främja din arbetsmiljö!

  10. När du avslutar dagens arbetspass, lägg cirka tio minuter på att planera och prioritera för morgondagen. På så sätt kommer du snabbare igång nästa dag och kan lättare hålla fokus. Det gör också att du lättare kan koppla av.

Fler tips för ett hälsosamt hemmaliv


Upplev kultur i världsklass från hemmakontoret

I ett läge då resande ska hållas till ett minimum kan du från soffan eller skrivbordsstolen uppleva konst och sevärdheter från några av världens bästa museer och historiska platser. Se det som inspiration för vad du vill uppleva på riktigt när pandemin lagt sig. Läs mer

Ge lite kärlek till ditt favoritställe

För de flesta restauranger, barer, och cafeer är läget kämpigt och vissa har det riktigt svårt. Om ditt favoritställe ser tomt ut så passera inte bara förbi. Unna dig en kopp kaffe, eller kanske en beställning att ta med hem. Så favoritstället finns kvar när läget vänder, för en sak är säker: det kommer det att göra.

Fler artiklar för hälsa och välmående

Se alla nyheter