”Vi finns för kunderna." Så svarar Kerstin Rossignol, bankrådgivare, på frågan om varför Länsförsäkringar har Sveriges mest nöjda kunder.

Kerstin, bankrådgivare: ”Vi finns för kunderna."

”Vi finns för kunderna." Så svarar Kerstin Rossignol, bankrådgivare, på frågan om varför Länsförsäkringar har Sveriges mest nöjda kunder.

Nära till jobbet är inte alltid en fördel. Inte om man som Kerstin Rossignol gillar att röra på sig. Cyklingen ger energi som kommer Länsförsäkringars bankkunder till nytta.

Kerstin bor ett stenkast från jobbet som bankrådgivare på Länsförsäkringar Bergslagen i Örebro. Det är tur att hon har sommarstugan några mil utanför stan.

Många örebroare har sett henne svischa förbi på vägarna längst med Hjälmaren, på sin racercykel. Sen några år tillbaka upptar cyklingen mycket av hennes tid utanför jobbet.

–Jag känner att jag mår bra, får frisk luft och nu på våren får jag se alla färger komma i naturen. Det är en form av träning som är ganska skonsam också, säger hon.

35 mil för välgörenhet

Efter att för några år sedan ha vunnit en start i Halvvasan bestämde sig Kerstin för att testa Halvklassikern, och då ingick 15 mil cykling. Hon blev biten direkt, och köpte sin första landsvägscykel.

Rekordet i ett sträck är 20 mil. Men en av de häftigaste turerna gjorde hon med välgörenhetsevenemanget Ride of Hope, när de på tre dagar tog sig från Örebro till Västerås till Uppsala och gick i mål i Hagaparken i Stockholm efter totalt 35 mils cykling.

Nära relation med kunderna

Träningen gör förstås också att Kerstin är ännu mer alert när hon är på jobbet, som placeringsrådgivare på Länsförsäkringar Bergslagen i Örebro. Och hon är inte så förvånad över att företaget får så höga betyg i kundnöjdhetsundersökningar. I dessa tider av turbulens hos vissa andra delar av bankbranschen är det trevligt att vara del av ett kundägt bolag, tycker hon.

–Vi har en så nära relation med kunderna, och de vet att vi finns till för dem och inga andra, säger hon.

Helhet och tillgänglighet

Återbäringen och att ha allt – försäkring, bank, pension och fastighetsförmedling – under ett och samma tak är saker hon tror ökar på kundnöjdheten. Liksom tillgängligheten – det är få andra bankkontor som har öppet till klockan 18 alla vardagar.

Som kund är det lätt att få känslan av att vara ute och cykla i valet av sparformer, fonder, långsiktiga och kortsiktiga mål och annat.

– Det är när jag kan hjälpa kunderna att strukturera sitt sparande och på sikt nå sina mål som jag känner att jag gör mest nytta, säger Kerstin.

Varje år gör Svenskt Kvalitetsindex (SKI) en undersökning om hur nöjda kunderna är i olika branscher. Kunderna får svara på en rad frågor och ranka de olika bankerna, försäkringsbolagen och fastighetsförmedlingarna.

Länsförsäkringar toppar i år flest kategorier, hela sex stycken:

  • Bolån
  • Privat Bank
  • Privat Försäkring
  • Privat Pension
  • Företag Försäkring
  • Fastighetsförmedling

Läs mer om utmärkelserna

Se alla nyheter