”Servicen är jätteviktig”. Så svarar Helen Hildén, försäkringsrådgivare, på frågan om varför Länsförsäkringar har Sveriges mest nöjda kunder.

Helen, försäkringsrådgivare: ”Servicen är jätteviktig”

”Servicen är jätteviktig”. Så svarar Helen Hildén, försäkringsrådgivare, på frågan om varför Länsförsäkringar har Sveriges mest nöjda kunder.

Vår försäkringsrådgivare Helen Hildén har inte gått arbetslös många dagar i sitt vuxna liv. Sist det hände passade hon på att lära sig att spela saxofon.

Just det. När Helen under en kort period för 27 år sedan stod utan jobb greppade hon altsaxofonen. Hon lärde sig fort, och fick efter ett par år plats i Sala blåsorkester. Där är hon fortfarande kvar.

– Det är roligt att spela tillsammans. Det är både killar och tjejer och olika åldrar. Vi pratar nästan aldrig om vad vi jobbar med. Det är musiken som för oss samman.

Blåsorkestern har funnits i 90 år, och är en väletablerad del av Salas kulturliv. Varje valborg, första maj och nationaldag spelar de på kommunens allmänna firanden. Men de gör också egna konserter, ibland med gästartister som Robert Wells eller Triple & Touch.

– Det är roligt att glädja andra med musik. Men det är också bra för egot. Musiken betyder mycket för mig, säger Helen.

Mångsidigt arbete

Känslan av gemenskap får hon även på jobbet. På Länsförsäkringar Bergslagens kontor i Sala är hon en av åtta anställda.

– Vi är som en familj. Alla jobbar för varandra.

Även i kundrelationerna gäller det att kunna rycka in för varandra. Helen är i grunden försäkringssäljare, men tar även bankärenden och försöker lotsa rätt i företags-, lantbruks- och skaderegleringsärenden.

– Det är en del av tjusningen. Man vet aldrig vad en kund som kommer in vill göra. Köpa en brandsläckare eller teckna en hemförsäkring eller öppna ett konto? Servicen är jätteviktig.

Känner sig uppskattad

Just service är också en av de kategorier där Länsförsäkringar får allra högst betyg av kunderna.

– Varje vecka får jag höra någon som är glad för att de har kommit till oss. Att vi är ett ställe som hjälper till och som ser folk i ögonen. Det är så kul att höra att det inte bara är jag som känner det. Att jag känner mig uppskattad är en stor orsak till att jag trivs så bra.

Känner igen många

Helen har bott i Sala i hela sitt liv. I 17 år jobbade hon på Ticket, och sedan 2010 på Länsförsäkringar Bergslagen. Det blir många hejanden när hon går på stan.

– Det är klart att jag känner igen många människor efter alla år. Allt jag vill ha och mår bra av finns här: jobb, familj, vänner och musiken.

Varje år gör Svenskt Kvalitetsindex (SKI) en undersökning om hur nöjda kunderna är i olika branscher. Kunderna får svara på en rad frågor och ranka de olika bankerna, försäkringsbolagen och fastighetsförmedlingarna.

Länsförsäkringar toppar i år flest kategorier, hela sex stycken:

  • Bolån
  • Privat Bank
  • Privat Försäkring
  • Privat Pension
  • Företag Försäkring
  • Fastighetsförmedling

Läs mer om utmärkelserna

Se alla nyheter