”Kontakten blir nära”. Så svarar Linus Nordström, försäkringsrådgivare lantbruk, på frågan om varför Länsförsäkringar har Sveriges mest nöjda kunder.

Linus, försäkringsrådgivare: ”Kontakten blir nära”

”Kontakten blir nära”. Så svarar Linus Nordström, försäkringsrådgivare lantbruk, på frågan om varför Länsförsäkringar har Sveriges mest nöjda kunder.

Man måste förstås inte driva lantbruk för att förstå lantbrukskunderna. Men det skadar inte. Linus Nordström har precis köpt egen hästgård och njuter nu av lantlivet både på jobbet och fritiden.

Linus har bott på hästgården i Lånsta utanför Sala i elva år, och nu har han och hans flickvän precis fått möjlighet att köpa loss hela gården inklusive skog, åker och betesmark.

– Jag känner mig lite instängd i stan. Och så är det skönt att alltid ha något att göra. Det är ingen risk att hamna i soffan framför tv:n, säger han.

Gårdens hjärta är de två hästarna. Linus har precis fått körlicens för att få köra travlopp med Eli’s Surprise, eller Sune som han kallas till vardags.

Även skogen är en ny bekantskap.

– Snart är vi klara med motorsågskörkortet. Det är kul. Bra träning, och en möjlighet att tänka på något helt annat. Det är verkligen rogivande i skogen.

Många hembesök

Linus är uppvuxen på landet, och många av hans kompisar har lantbruk eller jobbar med lantbruk på olika sätt.

Precis som han – jobbdagarna ägnar han åt att fara över hela Västmanland för att hjälpa lantbrukare med diverse försäkringsärenden.

– Jag gör väl 150 hembesök per år. Jag får se många fina gårdar och träffa trevliga människor. Ofta har de haft Länsförsäkringar i generationer, och vi får vara med när nästa generation tar över. Det gör att kontakten blir väldigt nära.

Måste vara intresserad

Det är sällan kunderna ringer in till kontoret – istället ringer de direkt till Linus. Oavsett om det är kontorstid eller inte.

Och det är så klart en fördel att han har personlig erfarenhet av att driva lantbruk.

– Man behöver inte vara specialist, men man måste vara intresserad och tycka om att prata om maskiner, skog och djur. Kunderna är i regel väldigt stolta och vill berätta om sin verksamhet. Och man får lite större förtroende om man vet vad en harv eller en balpress är när de ringer.

Tryggt att vara kundägd

Den nära relationen till kunderna är en viktig nyckel till att Länsförsäkringar får så fina betyg av kunderna i SKI-undersökningarna, tror Linus.

– Jag vill göra det så bra som möjligt för kunden. Och de ska aldrig behöva oroa sig för att saker inte blir gjorda.

Mycket bottnar i att Länsförsäkringar är kundägda.

– De vet att vi tar ut den premie vi behöver för att täcka de gemensamma skadorna. Blir det något över ska det tillbaka till vår ägare, vilket är alla som har sina försäkringar hos oss. Det är en trygghet som säljare. När vi delade ut 170 miljoner kronor förra året var det lätta kundbesök.

Varje år gör Svenskt Kvalitetsindex (SKI) en undersökning om hur nöjda kunderna är i olika branscher. Kunderna får svara på en rad frågor och ranka de olika bankerna, försäkringsbolagen och fastighetsförmedlingarna.

Länsförsäkringar toppar i år flest kategorier, hela sex stycken:

  • Bolån
  • Privat Bank
  • Privat Försäkring
  • Privat Pension
  • Företag Försäkring
  • Fastighetsförmedling

Läs mer om utmärkelserna

Se alla nyheter