”Vi lyssnar på kunderna”. Så svarar Alexander Aronsson, bankrådgivare, på frågan om varför Länsförsäkringar har Sveriges mest nöjda kunder.

Alexander, bankrådgivare: ”Vi lyssnar på kunderna”

”Vi lyssnar på kunderna”. Så svarar Alexander Aronsson, bankrådgivare, på frågan om varför Länsförsäkringar har Sveriges mest nöjda kunder.

På jobbet är det regler, lagar och analyser. På fritiden är det full fart med flickvän och kompisarna, gärna på padelbanan. Alexander Aronsson är äntligen hemma i Karlskoga igen, som bankrådgivare på Länsförsäkringar Bergslagen.

Storstaden har sina lockelser, så klart. Men det är ändå något visst med att vara hemma. Efter några år i Göteborg för studier och jobb på Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän är Alexander Aronsson tillbaka i Karlskoga. Uppväxtorten där han kan varje kvarter, har sin familj och sina vänner.

Att hans flickvän gick med på att flytta med till Karlskoga är han evigt tacksam för. Förutom henne är grabbgänget kärnan i umgänget. Två kvällar i veckan ses de i padelhallen i Karlskoga.

– En del av dem har jag haft kontakt med sen 10-15-årsåldern. Vi åker på semester tillsammans nån gång per år också.

Mycket att göra

Med flickvännen reser han, spelar golf, gymmar, kör motorcykel, går på bio och ordnar middagar. Han umgås också mycket med syskon och syskonbarn.

– Klockan nio på kvällen brukar man kunna hitta mig i soffan hemma med lite mat i näven. Däremellan händer det grejer hela tiden. Men jag får passa på innan jag har barn, då ändras ju prioriteringarna.

Brinner för nöjda kunder

Det stora intresset för sparande och placeringar går bra ihop med jobbet som bankrådgivare på Länsförsäkringar Bergslagen i Karlskoga. Och även där gillar han fart och fläkt.

– Det är roligast när jag har mycket att göra. Och jag brinner verkligen för kundnöjdhet. Jag mår som bäst när en kund lämnar kontoret och är glad och känner sig hjälpt.

Helhetserbjudandet är ett skäl till att Länsförsäkringar får så höga betyg av kunderna, tror han. Men allra mest handlar det om att de är kundägda, och att det gör att de blir tillgängliga på ett helt annat sätt.

– Det är stor skillnad. Vi lyssnar på vad kunderna vill. De vill kunna träffa oss fysiskt och inte bara digitalt, och de vill ha bra öppettider. Och så tror jag att vi kan dra fördel av att vi är en lite mindre bank. Det gör oss snabbare och mer lätta att få kontakt med.

Gillar kontrasterna

Visst finns det likheter mellan padel och jobbet på Länsförsäkringar Bergslagen. Men framför allt är det kontrasterna Alexander uppskattar.

– På jobbet behöver jag hålla mig till regelverket och vara fokuserad. På padelbanan kan jag slappna av, tjoa och tjimma och släppa alla problem runtomkring.

Varje år gör Svenskt Kvalitetsindex (SKI) en undersökning om hur nöjda kunderna är i olika branscher. Kunderna får svara på en rad frågor och ranka de olika bankerna, försäkringsbolagen och fastighetsförmedlingarna.

Länsförsäkringar toppar i år flest kategorier, hela sex stycken:

  • Bolån
  • Privat Bank
  • Privat Försäkring
  • Privat Pension
  • Företag Försäkring
  • Fastighetsförmedling

Läs mer om utmärkelserna

Se alla nyheter