Nu delar vi ut miljoner till våra kunder

2021 var ett bra år – vi hade färre olyckor och skador än beräknat. Därför kan vi dela ut återbäring till våra försäkringskunder. I november i år ger vi ut 250 miljoner kronor till våra sakförsäkringskunder. För att du som sakförsäkringskund ska vara säker på att få din återbäring i november kan du redan nu kontrollera att du registrerat ditt kontonummer hos oss. Det gör du på Mina sidor. 

Så registrerar du ditt kontonummer på Mina sidor

  1. Logga in på lansforsakringar.se med BankID eller säkerhetsdosa

  2. Klicka på ditt namn (om du loggar in via en enhet med mindre skärm visas en symbol som liknar en människa) och välj Inställningar

  3. Kontrollera att vi har rätt mejladress och mobilnummer till dig under Kontaktuppgifter. Glöm inte att klicka på Spara och signera om du ändrar något

  4. Under Utbetalningskonto väljer du bank och lägger till kontonummer. Klicka på Spara ändringar. Om det finns ett konto registrerat sedan tidigare, kontrollera att det är rätt. Om inte, klicka på Ändra konto och uppdatera informationen

Nyhet! Registrera i vår app

Nu kan du registrera ditt kontonummer enkelt via vår app. Här hittar du en steg för steg-guide.

Till guiden

Så fungerar återbäring

Vi är ett kundägt bolag. Det innebär att när det går bra för oss kan vi betala ut återbäring till våra försäkringskunder. Du som har en sakförsäkring (till exempel en bil- eller hemförsäkring) hos oss har möjlighet att få tillbaka en del av din försäkringspremie. Dina inbetalade premier styr hur mycket du får tillbaka.

Information in English

2021 was a good year! We made a profit and had fewer claims. Since we are customer owned, we share our profit of 250 miliion swedish crowns with you, if you are an insurance customer. To recieve your bonus, register your account number and contact information on Mina sidor.

How to register your bank account - step by step

  1. Log in at lansforsakringar.se with BankID or a "säkerhetsdosa"
  2. Click on the button with on your name on, next to the button "Logga ut" 
  3. Go to "Inställningar"
  4. Select "Utbetalningskonto" and enter your bank account number

Frågor och svar om återbäring

  • Du som har rätt till återbäring 2022 (för försäkringsåret 2021) kommer få hem ett återbäringsbesked via posten eller Kivra under hösten 2022. I det kan du läsa mer om just din återbäring.

    Om du inte redan registrerat ditt kontonummer hos oss gör det redan nu så är du säker på att få din återbäring i november 2022.

    För försäkringsåret 2020 blev det ingen utbetalning av återbäring.


    Hjälpte det här svaret dig? 120 av 165 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringspremierna sätts alltid utifrån ett normalår, med ett förväntat skadeutfall både vad gäller antal skador och kostnad för dessa. Det är dock omöjligt att i förväg veta utfallet för ett enskilt år, då det är väldigt många olika saker som spelar in. Vi kan ett enskilt år få lägre skadekostnader än normalåret som vi budgeterar utifrån. Det överskott som blir kan då betalas tillbaka till dig som kund i form av återbäring. Under 2021 hade vi även en gynnsam kapitalförvaltning som bidrog till ett positivt resultat.

    Om vi har ett gynnsamt skadeutfall ett år innebär det därmed inte att vi kan sänka premierna för kommande år. Återigen måste vi sätta premierna utifrån ett normalår.


    Hjälpte det här svaret dig? 51 av 52 har fått hjälp av svaret
  • Beslut om återbäring och återbäringens storlek fattas av bolagets styrelse.


    Hjälpte det här svaret dig? 54 av 61 har fått hjälp av svaret
  • Utbetalningen som sker 2022 är 250 miljoner kronor. 


    Hjälpte det här svaret dig? 13 av 26 har fått hjälp av svaret