Kontakta oss

Informationen gäller för Länsförsäkringar Bergslagen

Lindesberg - Kristinavägen 49 A

Handlägger: Privat och Företag

Ring oss

Måndag-torsdag: 08.00-18.00*  
Fredag: 08.00-16.00*
*Fram till 21.00 på vardagar, samt lördag-söndag 10.00-15.00 svarar vi även på dina frågor om privata försäkringar.

Chatta med oss

Chatten är öppen helgfria vardagar 09:00-15:00. Klicka på "Chatt" till höger på vår webbsida för att ställa din fråga.

Besök oss

Kristinavägen 49 A

Vardagar 9.00-16.00

Postadress

Box 32

711 21, Lindesberg

E-post

info@lfbergslagen.se

Nationaldagen 6 juni: Stängt

Midsommarafton 22 juni: Stängt

Dag före Alla Helgons dag 2 november: Telefonöppet 8-15, Kontor 9-15

Julhelgen 24-26 december: Stängt

Nyårshelgen 21 dec - 1 januari: Stängt

Våra kontaktpersoner

Viktiga telefonnummer

Telefonbanken

De automatiska tjänsterna är tillgängliga dygnet runt och personlig service har öppet alla dagar 8.00-22.00.

Skadeanmälan

Dagtid:
Skadejour övriga tider:

Vid skada utomlands

Från utlandet ringer du SOS International:

Öppettider: Dygnet runt

Spärra kort

Öppettider: Dygnet runt

Ringer du från utlandet, lägg till +46 och ta bort första nollan.

Ställ en fråga eller boka rådgivning

Vill du skicka e-post med en fråga?

Här kan du skicka e-post genom att fylla i formuläret.

Vanliga frågor & svar

  • Försäkringar

    Har du problem med getingar i ditt bostads- eller fritidshus rekommenderar vi att du i första hand tar hjälp av en professionell saneringsfirma för att ta bort getingboet.
    I din villaförsäkring och fritidshusförsäkring ingår, utan självrisk, professionell sanering av Anticimex. Du kan vända dig direkt till dem när du behöver hjälp: 

    https://www.anticimex.com/sv-SE/

  • Försäkringar

    När den rättsliga grunden för behandling av personuppgifter är samtycke innebär det att du måste ge oss tillåtelse att behandla dina personuppgifter.

    Du har rätt att när som helst återkalla ditt samtycke. Vi har då fortsättningsvis ingen rätt att behandla uppgifterna med stöd av samtycket, och om en viss behandling utförts med stöd av samtycket kommer vi inte längre kunna slutföra behandlingen. Det innebär exempelvis att om handläggning av en ansökan sker med stöd av ett lämnat samtycke, och samtycket återkallas under pågående handläggning, kommer vi inte längre kunna handlägga din ansökan. Ett återkallande påverkar inte den rätt Länsförsäkringar haft att utföra åtgärder så länge samtycke funnits.

    I vissa fall kan vi behöva samla in känsliga uppgifter, såsom hälsouppgifter och facklig tillhörighet. Om behandlingen inte är nödvändig för att fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk behöver vi ditt samtycke för att kunna behandla dessa uppgifter.

  • Försäkringar

    Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt eller annan parts berättigade intresse, till exempel vårt berättigade intresse av att utveckla och anpassa vårt erbjudande till dig, marknadsföring, intresset att förhindra försäkringsbedrägerier etc. Vi genomför även behandlingar för att hjälpa dig att förebygga skador. Dessa behandlingar utförs dock bara under förutsättning att sådant berättigat intresse väger tyngre än dina och andras intresse av skydd för den personliga integriteten. Se exempel på behandlingar under Behandlingar som grundas på vårt berättigade intresse.

  • Försäkringar

    Du har rätt att inte bli föremål för ett beslut som enbart grundas på någon form av automatiserat beslutsfattande om beslutet kan ha rättsliga följder eller i betydande grad påverkar dig på annat sätt. Länsförsäkringar har dock rätt att använda sig av automatiserat beslutsfattande om det är nödvändigt för ingående eller fullgörande av ett avtal mellan dig och Länsförsäkringar eller du har gett ditt samtycke.

  • Försäkringar

    Personuppgifterna hämtas från dig när du tecknar avtal med bolag inom länsförsäkringsgruppen eller genom andra kontakter mellan dig och Länsförsäkringar. Det kan till exempel vara genom webbformulär, e-post, chatt, ansökningar på papper och telefonsamtal som spelas in. Vi kan även få personuppgifter från andra bolag inom länsförsäkringsgruppen, din arbetsgivare eller från andra samarbetspartners. Vi kan även i vissa fall inhämta hälsouppgifter från vårdgivare, men i dessa fall inhämtar vi först en fullmakt från dig. Därutöver inhämtar vi personuppgifter löpande från allmänt tillgängliga källor såsom privata och offentliga register.

    Uppgifter kan även inhämtas från en tredje part, som till exempel från en organisation som ingår gruppförsäkringsavtal med oss. Vid skaderegleringkan kan vi få uppgifter från en skadelidande tredje man eller från en annan försäkringsgivare vars kund är involverad i samma skada.

  • Försäkringar

    Länsförsäkringar behandlar personuppgifter om dig i de fall du t.ex. är försäkringstagare, bankkund, försäkrad, medförsäkrad, inbetalare, förmånstagare, skadelidande, panthavare, god man, förvaltare, fullmaktshavare, kontaktperson eller företrädare för en juridisk person, verklig huvudman eller webbplatsbesökare.

    De personuppgifter som behandlas är exempelvis namn, civilstånd, kontaktuppgifter, personnummer och i vissa fall även uppgifter om yrke och medborgarskap, ekonomiska förhållanden samt hälsouppgifter. Vi behandlar även onlineidentifikatorer såsom IP-adresser, MAC-adresser eller motsvarande.

  • Försäkringar

    Länsförsäkringar kommer aldrig att sälja dina personuppgifter. Däremot lämnar vi ut personuppgifter till andra bolag inom länsförsäkringsgruppen, med beaktande av bank- och försäkringssekretess i förekommande fall, för statistiska ändamål och även för marknadsföringsåtgärder. Personuppgifter kan även komma att lämnas ut till andra företag som bolag inom länsförsäkringsgruppen samarbetar med för att utföra sina tjänster, exempelvis Bankgirocentralen, leverantörer av IT-infrastrukturtjänster, försäkringsförmedlare samt återförsäkringsbolag. Det kan gälla både inom och utom EU- och EES-området. Se ytterligare information om mottagare utanför EU och EES (under avsnitt Överföring av personuppgifter utanför EU/EES).

    Därutöver kan dina personuppgifter lämnas ut till myndigheter, om Länsförsäkringar är skyldiga att göra det enligt lag. I samband med tvister och andra förfaranden för att fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk kan personuppgifter också komma att lämnas ut till domstolar, nämnder och motparter. Uppgifter kan även lämnas ut till borgenärer med panträtt i försäkrad fast egendom eller tomträtt. Därutöver kan uppgifter om ditt sakförsäkringsinnehav och skador på sakförsäkringar även lämnas ut till personer som du delar hushåll med.

    Den rättsliga grunden för att lämna personuppgifter till andra bolag är för att kunna fullgöra våra avtal med dig, eller rättslig förpliktelse om vi är skyldiga enligt lag. I vissa fall kan det även vara en intresseavvägning, till exempel Länsförsäkringars berättigade intresse att marknadsföra produkter och tjänster från andra bolag inom länsförsäkringsgruppen. 

  • Försäkringar

    Personuppgifterna kommer att sparas så länge avtalsförhållandet består, annat åtagande eller rättsligt anspråk kan göras gällande och därefter i högst tio år utöver innevarande år med hänsyn till regler om preskription. I vissa fall kan uppgifterna komma att sparas längre tid på grund av annan lagstiftning såsom försäkringsavtalslagen eller föreskrifter om kapitaltäckningskrav som Länsförsäkringar vid var tid måste uppfylla. Andra tidsfrister kan också gälla när personuppgifter sparas för andra syften än på grund av avtalsförhållandet och är för att Länsförsäkringar ska uppfylla gällande lagstiftning avseende exempelvis motverkade av penningtvätt (fem år efter att kundförhållandet avslutats) och bokföring (sju år).

    Uppgifter som enbart behandlas för marknadsföringsändamål och som inte leder till avtal sparas normalt som längst sex månader.

Till frågor och svar


Övrig information

Om vi inte är överens

Om du är missnöjd med ett beslut eller hanteringen av ett ärende som rör våra produkter och tjänster för försäkring och bank kan du vända dig till oss. Vi är naturligtvis beredda att ompröva beslut om det tillkommit nya omständigheter eller om vi missförstått varandra.

Enklaste och snabbaste sättet att få rättelse är att vända sig till den person som handlagt ärendet. Om du inte vet vem som handlagt ärendet eller om det gäller något annat kan du vända dig till oss via telefon, e-post, brev eller göra ett besök på vårt kontor. Skickar du ett brev eller e-post kan du märka det med ”Klagomål”.

Mer information om vi inte är överens