Trötthet i trafiken

Trötthet i trafiken

Som arbetsgivaren har du ett ansvar för att vara medveten om de risker som är förknippade med att ha vägen som arbetsplats och vilka risker mörkerkörning medför. Arbetsgivaren har ansvar för att organisera arbetet på ett sätt som minimera risker.

Tänk till exempel på att planera för pauser och så att förarna kan följa reglerna för kör- och vilotider.

Inte bara cheferna utan framförallt förarna behöver ha kunskap om hur människan fungerar och riskerna med att arbeta på våra vägar, såväl på dagen som på natten.

Här kan du få råd på vad du ska tänka på för att undvika att vara trött när du kör. Mer information får du i vår broschyr Var vaken mot trötthet.

Farlig trötthet

Klockan är 03.15 och trots att du har varit vaken 23 timmar känner du dig fortfarande pigg. Därför bör inte de sista tio milen bli något problem. Men se upp. Din vakenhet är bara 20 procent av det normala.
Tips för att motverka farlig trötthet

Trötthet och risker – störst risk under vargtimmarna

På natten finns den största risken att somna vid ratten. Har du dessutom varit vaken upp mot 20 timmar är det lika illa som om du kör med en sömntablett i kroppen eller med 0,8 promille alkohol i blodet. Natten är en tid för avslappning, återhämtning och uppbyggnad. Att sova tillräckligt många timmar varje natt är viktigt på flera sätt.
Mer om trötthet och risker

Trötthet är ett lagbrott

Vaken i närmare ett dygn men fortfarande tio mil kvar att köra. Mil som du anser dig klara av utan större problem. Men se upp, din vakenhet är bara cirka 20 procent av det normala.
Läs vad lagen säger om trötthet i trafiken

Ta signaler på trötthet på allvar

Om du känner dig trött kan det bero på många orsaker. Du påverkas bland annat av mörker, din sömn, väder, väglag, temperatur, stress, mediciner, alkohol och droger.
Lär dig känna igen kroppens signaler på trötthet

Sömn ger dig en nödvändig återhämtning

Perioder av hög stress måste följas av återhämtning. Stressnivån måste ned på det normala för att systemet ska hålla på sikt. Om inte finns det risk att individen drabbas av ständigt ihållande trötthet.
Läs mer om varför sömnen är så viktig

Sömnstörning

Det finns olika typer av sömnstörningar en av de allra vanligaste är att snarkningen stör sömnkvaliteten.

Får du dålig sömn kan du riskera att skada dig och andra

Tupplur – en bra livförsäkring

Du får aldrig en sista varning innan du somnar vid ratten. Blir tröttheten dig övermäktig finns det bara en sak att göra: stanna bilen och ta en tupplur.
En paus i körandet kan rädda liv