Kontakta oss

Informationen gäller för Länsförsäkringar Västerbotten

Umeå

Handlägger: Privat, Företag och Lantbruk

Vardagar 8-17 (sommaröppettider: 15/6-15/8 8-16)

Sponsring och samarbeten: 

Läs mer och ansök här

Privat försäkring, efter kontorstid

Besök oss

Nygatan 19

Vardagar 8-17 (sommaröppettider: 15/6-15/8 8-16)

Postadress

Box 153 

901 04, Umeå

E-post

info@LFvasterbotten.se
Våra kontaktpersoner

Viktiga telefonnummer

Telefonbanken

De automatiska tjänsterna är tillgängliga dygnet runt och personlig service har öppet alla dagar 8.00-22.00.

Skadeanmälan

Dagtid:
Skadejour övriga tider:

Vid skada utomlands

Från utlandet ringer du SOS International:

Öppettider: Dygnet runt

Spärra kort

Öppettider: Dygnet runt

Ringer du från utlandet, lägg till +46 och ta bort första nollan.

Ställ en fråga eller boka rådgivning

Vill du skicka e-post med en fråga?

Här kan du skicka e-post genom att fylla i formuläret.

Vanliga frågor & svar

  • Försäkringar

    Många skador uppkommer för att man inte har tappat ur vattensystemet. Se till at göra det i god tid innan temperaturen närmat sig noll. Kyla är den största orsaken till att vattenrör, wc-stolar, varmvattenberedare med mera går sönder och orsakar vattenskador i fritidshus. När fritidshuset lämnas obebott ska du komma ihåg att stänga huvudkranen och öppna alla kranar, tömma vattenledningssystemet från vatten samt hälla miljövänlig frostskyddsvätska i vattenlås under tvättställ, diskbänk, golvbrunnar och vattenansluten toalett.  Glöm heller inte att tömma alla kranar och blandare och tänk på att liggande dusch- och badkarsblandare är extra svåra att tömma helt.

  • Försäkringar

    Installera åskskydd på inkommande el- och teleledningar. Är du borta en längre tid kan är det en bra idé att dra ut alla sladdar till känslig elektronik.

  • Försäkringar

    Ja, ladda alltid med en CE-märkt laddare. Använd dessutom helst originalladdare.

    Att en produkt är CE-märkt betyder att en tillverkare eller importör intygar att produkten uppfyller EU:s grundläggande hälso-, miljö- och säkerhetskrav. Tänk också på att använda exempelvis laddare som är anpassade för den mobiltelefon eller surfplatta du har. Bara för att laddningskabeln passar, betyder det inte att produkterna är säkra att använda med varandra.

  • Försäkringar

    Vi rekommenderar att du undviker att ladda telefonen när du sover eller lämnar hemmet. Viktigast är att använda rätt laddare och ladda på obrännbart underlag, till exempel ett keramikfat. Batterierna i mobiltelefoner och surfplattor kan bli så överhettade att de börjar brinna. Säkrast är att ladda i ett fast vägguttag, och undvik skarvsladdar och grenuttag om det är möjligt.

  • Försäkringar

    Åskledare, i meningen kopparlinor som monteras utanpå huskroppen och leder ner åskan till jord, behövs normalt inte på villor eller fritidshus. Linorna är bara motiverade på speciella objekt, som industribyggnader.

    Åskskydd, eller överspänningsskydd, som monteras på el- och tele-ledningar är däremot motiverat på landsbygden, så fort det finns elektronik i huset. Ungefär 95 procent av åskskadorna kommer in i byggnaden via ledningar. Åskskydden bör monteras nära elmätaren på inkommande ledningar för el, tele och andra metalledningar. Fiber- och plast-ledning behöver inte skyddas. Även åskskydden leder åskan till jord.

    Inne i stadskärnorna behövs inte överspänningsskydd.

  • Försäkringar

    Ja, det går att koppla ett sparmål till en befintlig ISK. (Ett sparmål per ISK).

  • Försäkringar

    Just nu skickar vi brev till de av våra kunder som har en kapitalförsäkring hos oss. Vi gör det för att leva upp till kraven i Penningtvättslagen och Finansinspektions föreskrifter.

    Penningtvättsregelverket ställer krav på oss som försäkringsgivare att ha god kännedom om våra kunder. Det säkerställer vi genom att vi ber dig som kund att besvara ett antal enkla frågor om det sparande du har i kapitalförsäkring hos oss.

    Tack för att du hjälper oss.

  • Försäkringar

    Är du kund hos oss kan du vara lugn. Vi får reda på det!

    Ställa på ditt fordon
    Ska du ställa på ditt fordon ska du meddela Transportstyrelsen detta. Transportstyrelsen skickar sedan information till oss och vi ger ditt fordon samma omfattning som du hade tidigare.

    Nytt försäkringsbrev skickas till dig.

    Ställa av ditt fordon
    När du ställer av ditt fordon meddelar du det till Transportstyrelsen som skickar information till oss. Har du halv- eller helförsäkring ändras din försäkring till en Avställningsförsäkring. Avställningsförsäkring innehåller skydd för brand, glas, stöld, rättsskydd och vagnskada. Har du enbart trafikförsäkring läggs försäkringen och beviset vilande. Nytt försäkringsbrev skickas till dig.

    Sälja fordonet
    När du säljer ditt fordon meddelar du det till Transportstyrelsen som informerar oss om ägarbytet. Vi noterar det datum som ägarbytet har genomförts.

    Däremot väntar vi först åtta dagar med att annullera försäkringen, om du har köpt ett nytt fordon som du vill försäkra.

Till frågor och svar


Övrig information

Om vi inte är överens

Om du är missnöjd med ett beslut eller hanteringen av ett ärende som rör våra produkter och tjänster för försäkring och bank kan du vända dig till oss. Vi är naturligtvis beredda att ompröva beslut om det tillkommit nya omständigheter eller om vi missförstått varandra.

Enklaste och snabbaste sättet att få rättelse är att vända sig till den person som handlagt ärendet. Om du inte vet vem som handlagt ärendet eller om det gäller något annat kan du vända dig till oss via telefon, e-post, brev eller göra ett besök på vårt kontor. Skickar du ett brev eller e-post kan du märka det med ”Klagomål”.

Mer information om vi inte är överens