Kontakta oss

Hitta ditt närmaste kontor genom att välja nedan.

Denna information är specifik för Länsförsäkringar Värmland, för kontor i annan del av landet, tryck ändra.

Karlstad - Köpmannagatan (Försäkring)

Handlägger: Privat, Företag och Lantbruk

Vardagar 9.00-16.00

Kontakta våra:

Ombud

Besöksadress:

Köpmannagatan 2 A

Vardagar 9.00-16.00

Postadress:

Box 367 

651 09 Karlstad

E-post:

Telefonbanken:

De automatiska tjänsterna är tillgängliga dygnet runt och personlig service har öppet alla dagar 8.00-22.00.

Skadeanmälan

Dagtid: 054-775 15 00
Skadejour övriga tider för skador du behöver snabb hjälp med: 020-59 00 00

Vid skada utomlands

Från utlandet ringer du SOS International:

Öppettider: Dygnet runt

Spärra kort

Ringer du från utlandet, lägg till +46 och ta bort första nollan.

08-588 400 11

Öppettider: Dygnet runt

Facebook

Följ oss och se vad som händer nära dig.

Ställ en fråga eller boka rådgivning

Vill du skicka e-post med en fråga?

Här kan du skicka e-post genom att fylla i formuläret.

Vanliga frågor & svar

  • Efter branden i våra gamla lokaler i vintras så sitter vi nu tvärsöver torget, på Östra Torggatan 2, 2 trappor upp. Välkommen in!

  • Med anledning av händelserna i Nice har vi samlat information om vad du kan tänka på och hur ditt reseskydd hos oss fungerar.

    Kontakta ditt resebolag & håll dig uppdaterad på händelseutvecklingen

    För frågor om eventuellt inställda flyg, bussar eller tåg så rekommenderar vi att du i första hand kontaktar ditt resebolag. Det är också viktigt att hålla sig uppdaterad på hur händelserna utvecklas via media och myndigheter.

    Här kan du läsa om UDs reseinformation

    Så här gäller reseskyddet i hemförsäkringen

    Genom hemförsäkringen kan du få ersättning för merkostnader i samband med hemresan på upp till 5 000 om du inte hinner med ditt flyg eller tåg på grund av oförutsägbara händelser. Om du har försäkringen Utökat reseskydd kan du få ytterligare 10 000 kronor. 

    Har du redan innan avresan från bostaden får besked, via media eller resebolaget, om att flyget blivit inställt får du inte någon ersättning.

    Utökat reseskydd

    Om du har tilläggsförsäkringen Utökat reseskydd kan du få ersättning för personförsening. Förutsättningen är du har påbörjat din resa men inte kunnat fullfölja den på grund av att flyget eller tåget blivit försenat eller ställts in. Är förseningen mer än åtta timmar får du 1 000 kronor och efter 36 timmars försening får du ytterligare 2 000 kronor. Högsta ersättningsbelopp är 3 000 kronor per försäkrad person.

    I Utökat reseskydd ingår även ett avbeställningsskydd som gäller om du blir tvungen att ställa in resan på grund av akut sjukdom, olycksfallsskada eller dödsfall men inte om du ställer in din resa av andra anledningar.

    Mer om Utökat reseskydd

    Så gäller det extra försäkringsskyddet i Bank- och Betalkortet

    Extra försäkringsskydd i vårt bankkort gäller om du betalat minst 75 procent av din resa med kortet, eller via våra andra betaltjänster. Försäkringen gäller om du inte kan fullfölja din påbörjade resa som planerat på grund av att flyget blir försenat eller inställt. Blir förseningen mer än åtta timmar får du 1 000 kronor. Efter 36 timmars försening får du ytterligare 2 000 kronor. Högsta ersättningsbelopp är 3 000 kronor per försäkrad person.

    Reklamationsrätt på köp med vårt bankkort

    Du har även möjlighet att reklamera ditt köp av resa.

    Läs mer om reklamation av köp 

  • En elcykel får ha högst 250 watt och ge krafttillskott i hastigheter under 25 km/h, sen ska elmotorn slå ifrån. Du behöver inte ha förarbevis för att köra en elcykel och den försäkras som en vanlig cykel.

    Moped klass II En moped klass II får max köras i 25 km/h, du ska vara minst 15 år och ha förarbevis.

    Moped klass I Om mopeden går att köra i 45 km/h så ska mopeden vara registrerad, du ska vara minst 15 år och ha ett AM körkort.

    För både el- och bensindrivna mopeder behöver du en trafikförsäkring. Det fixar du enkelt här:

    Försäkra din moped

    Varken elcykel eller moped är en leksak Elcyklar och mopeder som drivs på el är inte lekfordon för barn. Ett lekfordon får gå i max 6 km/h så att en vuxen kan gå bredvid.

    Tre viktiga saker:

    • Inga barn bakom styret när hastigheten är över 6 km/h.

    • Hjälm på och knäppt.

    • Mopeder ska ha en trafikförsäkring även när de drivs av el.

  • Länsförsäkringar Värmlands årsredovisning kan du läsa här:

    Årsedovisning 2015

  • Den som drabbas av problem med getingbon i villan eller fritidshuset som är försäkrat hos oss kan genom boendeförsäkringen få hjälp med sanering av skadedjur via Nomor (Inspectera och Nomor har gått ihop och heter numer Nomor).

    Som kund hos oss kan du ringa till Nomors kundcenter på 054-15 16 15 för att få hjälp med sanering eller kontakta Nomor via e-post på order@nomor.se

    Till Nomors hemsida>

    Du kan läsa mer om vad som gäller för bostadsohyra i villkoret, avsnitt L, för Villahemförsäkring och Fritidshusförsäkring.

    Minska risken för att drabbas av getingstick:

    • Ta bort getingbon så tidigt som möjligt på sommaren eller på vintern. Om man måste sanera eller ta bort boet är det bäst att göra det en kväll när det är kyligare och då är också de flesta getingar inne i boet. 

    • Anlita i första hand saneringsföretag

    • Gå inte barfota utomhus där det kan finnas risk för getingar.

    • Undvik söta eller starka parfymer.

    • Förbered grillpartyt genom att erbjuda ”dina” getingar alternativ föda. Ställ ut något gott en bra bit ifrån festen och i god tid innan den börjar.

    • Täck över kött och söta rätter vid måltider utomhus.

    • Drick inte ur en öppnad burk eller mörk flaska som stått ute.

    Om du fått ett getingstick:

    • Tvätta getingsticket med tvål och vatten.

    • Smärtan kan dämpas med en isbit.

    • För att minska smärtan och risken för infektioner kan man också lägga en fuktad huvudvärkstablett på sticket.

    • Blir man illamående, får yrsel och kräks och känner stark klåda över hela kroppen måste man söka läkare snabbt.

    • Om sticket sitter i mun eller hals, åk omedelbart till sjukhus.

    • Sök läkare vid bålgetingstick. 

     

  • Beloppet du ska amortera beräknas på din totala skuld i din bostad och gäller för dig som tar ett nytt bolån eller utökar dina befintliga bolån.

    • Om belåningsgraden är över 70 % av värdet på din bostad måste du amortera 2 % per år på den totala skulden.
    • Om belåningsgraden är mellan 50-70 % måste du amortera 1 % per år på din totala skuld.
    • Om belåningsgraden är 50 % eller lägre finns inget lagkrav att amortera men vi rekommenderar alltid att du amorterar.
    • Om du utökar dina befintliga lån med ett så kallat tilläggslån, ska du amortera enligt de nya amorteringskraven, eller maximalt inom 10 år.
  • Du får ersättning från din hemförsäkring om du inte hinner med ditt flyg eller tåg på grund av exempelvis hastigt uppkommet oväder, trafikolycka, flygstrejk eller andra oförutsägbara händelser under din resa från Norden eller hemresa till Norden.

    Om du får besked (via media eller resebolaget) innan avresan från bostaden om att det finns risk för inställda flyg eller tåg på grund av snöstorm eller strejk får du inte ersättning från din hemförsäkring. Då måste du kontakta ditt resebolag för att se status på flyg- eller tågresan.d

    Mer ersättning med tilläggsförsäkring Utökat reseskydd

    Har du utökat reseskydd som tillägg i din hemförsäkring kan du få ersättning för förseningar på resan.

    • Har du påbörjat resan och flyget blir inställt eller försenat mer än åtta timmar får du 1 000 kronor. Blir du försenad mer än 36 timmar får du 2 000 kronor till. Högsta ersättningen är 3 000 kronor per person.
    • Du får 1 000 kronor om ditt bagage är försenat till resmålet mer än åtta timmar, efter 36 timmar får du 1 000 kronor till.
    • Du får ersättning om du måste avbeställa din resa på grund av akut sjukdom eller olycksfall. Om du avbokar resan på grund av andra orsaker får du ingen ersättning.

    Mer om ditt reseskydd

    Hur gäller det extra försäkringsskyddet för bank- och betalkortet?

    Det gäller när du har betalat minst 75 procent av resan med ditt bank- eller betalkort. Ersättningarna är samma som om du har utökat reseskydd.  Du har också möjlighet att reklamera kortköpet.

    Hur reklamerar jag ett kortköp?

  • Du väljer om du vill signera ditt kortköp med Mobilt BankID eller med en engångskod som skickas via SMS.

Till frågor och svar

Övrig information

Om vi inte är överens

Om du är missnöjd med ett beslut eller hanteringen av ett ärende som rör våra produkter och tjänster för försäkring och bank kan du vända dig till oss. Vi är naturligtvis beredda att ompröva beslut om det tillkommit nya omständigheter eller om vi missförstått varandra.

Enklaste och snabbaste sättet att få rättelse är att vända sig till den person som handlagt ärendet. Om du inte vet vem som handlagt ärendet eller om det gäller något annat kan du vända dig till oss via telefon, e-post, brev eller göra ett besök på vårt kontor. Skickar du ett brev eller e-post kan du märka det med ”Klagomål”.

Mer information om vi inte är överens