Kort

Logga in och skaffa ett kort

Du som är kund hos oss kan enkelt logga in på Mina sidor och skaffa ett kort direkt.

Har du blivit av med ditt kort?

Vår Spärrservice har öppet dygnet runt.

Våra kort

Bankkort

Kortet där dina inköp och kontantuttag dras direkt från Privatkontot.

Kreditkort Privat

Kortet som du använder för både små och stora inköp. Här får du flexibiliteten att i lugn och ro välja om du vill betala hela beloppet direkt eller dela upp betalningen.

Ungdomskort

Kort för dig under 18 år. Dina köp och kontantuttag dras direkt från ungdomskontot. När du fyller 16 år kan du även välja Ungdomskort+ med fler möjligheter.


Spärra kort

Behöver du spärra ett eller flera av dina kort? Ring något av följande nummer:

Inom Sverige

08-588 400 11

Från utlandet

+46 8 588 400 11
Gör en polisanmälan omgående på plats om kortet blivit stulet.

Läs mer om att spärra kort


Tryggt att betala med kort

Köpskyddet ger dig trygghet

När du handlar med ditt kort, både i butik och på internet har du ett köpskydd som ger dig trygghet även efter köpet. Du kan du få tillbaka pengar vid leveransproblem, defekta varor och liknande situationer. 

Kortsäkerhet

Få enkla råd för att öka säkerheten ytterligare när du betalar med kort i butik eller tar ut pengar i automat. Läs också om våra lösningar för att spärra ditt kort när du är utomlands och säkra kortbetalningar på nätet med Verified by Visa.

Läs mer om kortsäkerhet

Reklamation av kortköp/uttag

Har det uppstått något fel med ditt köp eller uttag? Har ditt kort använts obehörigt?

Läs mer om hur du reklamerar

Reklamation av insättning i insättningsautomat

Har det uppstått något fel när du gjorde din insättning i insättningsautomat?

Läs mer om hur du reklamerar

Använd ditt kort på semestern

Regionspärr – kom ihåg att öppna för de länder som du ska resa till. Det gör du enkelt i vår mobilapp eller på internetbanken.

Betala i landets valuta - när du använder kortet utomlands kan du få frågan om du vill betala i svenska kronor eller i landets valuta. Vi rekommenderar att du väljer landets valuta då säljföretaget annars får sätta valutakursen själv.

Uttagsautomater (ATM) utomlands – behöver du kontanter använder du närmaste uttagsautomat. 

Hitta närmsta automat

Vid uttag utomlands kan det tillkomma en avgift, se vår prislista

Förvara kortet säkert – vill du inte ha med dig ditt kort så förvara det i hotellets förvaringsmöjligheter.

Visa Travel Tools

Ladda ner appen Visa Travel Tools så får du valutakurser, valutaomvandlare och hjälp att hitta närmaste uttagsautomat.

Ladda ner appen här


Vanliga frågor & svar om kort

  • Försäkringar

    Du väljer om du vill signera ditt kortköp med Mobilt BankID eller med en engångskod som skickas via SMS.

  • Försäkringar

    Då kommer ditt kort att spärras tillfälligt, men du kan fortfarande använda kortet tillsammans med din legitimation. Efter 24 timmar släpps spärren och du kan använda din pinkod igen. Om du har glömt pinkoden kan du hämta den igen i internetbanken.

  • Försäkringar

    Då kan du hämta den igen i internetbanken.

  • Försäkringar

    Spärra det direkt. Ring Spärrservice som har öppet dygnet runt 08-588 400 11 eller om du är utomlands +46 8 588 400 11.

  • Försäkringar

    Då kan du spärra det själv tillfälligt i mobilappen eller i internetbanken. Då kan kortet inte användas men det är fortfarande giltigt. När du hittar kortet tar du bara bort spärren. Du kan också ringa Spärrservice 08-588 400 11, så hjälper vi dig. Om du inte hittar kortet inom rimlig tid ska du omgående spärra det via Spärrservice. 

  • Försäkringar

    När du handlar med ditt kort, både i butik och på internet, har du ett köpskydd som gör att du kan få pengarna tillbaka vid leveransproblem, defekta varor och liknande situationer.

    Börja alltid med att kontakta butiken eller företaget du har handlat hos. Oftast löser det sig på det sättet. Men om du inte får hjälp gör du en reklamation av ditt kortköp hos oss så snart du kan så hjälper vi dig.

  • Försäkringar

    Börja med att kontakta butiken eller företaget så snabbt som möjligt. Om du inte får hjälp av dem gör du en reklamation hos oss så hjälper vi dig.

  • Försäkringar

    Ring Spärrservice +46 8 588 400 11 och spärra kortet. Behöver du komma åt dina pengar kan du samtidigt begära ett Expresskort som du får inom några dagar eller Emergency Cash, som du får inom några timmar.

  • Försäkringar

    Vi rekommenderar att du väljer landets valuta då du oftast får en förmånligare valutakurs då. Om du väljer svenska kronor har säljföretaget fria händer att själv sätta valutakursen.

  • Försäkringar

    Då beställer du ett ersättningskort i mobilappen eller internetbanken.

  • Försäkringar

    Samtliga kort har beloppsgränser för att skydda dig mot obehörig användning, men de ska inte hindra normal användning av kortet. Om du vet att du ska göra ett särskilt stort inköp så kontakta oss på kontoret eller ring Telefonbanken på 0771-666 555.

  • Försäkringar

    Det går bra att göre en extra inbetalning. Då använder du ditt OCR och bankgiro från din senaste faktura och sätter in valfritt belopp. Det tar cirka 2-3 dagar innan betalningen kommer in på kortet.

Till frågor och svar