Ta betalt enklare med Swish för företag

Låt kunderna betala enkelt

Informationen gäller för Länsförsäkringar Stockholm

Om Swish företag

Swish – ta betalt enklare

Med Swish kan företag, föreningar och organisationer snabbt och enkelt ta betalt med mobilen. Pengarna kommer in på kontot direkt utan fördröjningar.

Swish är ett smidigt komplement till exempelvis kort och faktura och passar utmärkt i situationer där kontanter är det vanligaste sättet att betala.

Några exempel där Swish är utmärkt att ta betalt med

  • Event och marknader
  • Gårds- och säsongsförsäljning
  • Idrottsevenemang
  • Mässor

Med ett unikt Swish-nummer kan du ta betalt direkt via kundens mobil. Du behöver aldrig fundera över kontonummer eller bankdagar, utan får enkelt över pengar genom att kunden skickar pengarna med sin mobil till ditt Swish-nummer. Pengarna kommer in på kontot direkt, oavsett bank. Skulle du behöva göra en återbetalning till kund kan du göra det också. 

Swish är en mobiltjänst både för privatpersoner och företag. Idag erbjuder Länsförsäkringar, Danske Bank, Nordea, Handelsbanken, SEB och Swedbank Swish till företagare. Fler banker kommer att ansluta sig.

 

Insamlingsorganisationer kopplade till Swish

Många insamlingsorganisationer till exempel Stockholms Stadsmission, Läkarmissionen och BRIS, har valt att koppla sig till Swish för att förenkla insamling av pengar från privatpersoner. 

Se vilka insamlingsorganisationer som är kopplade till Swish

Så här enkelt fungerar det

  • Du får ett Swish-nummer som börjar med 123 och en unik sifferserie på sju siffror som kopplas till företagets, föreningens eller organisationens konto.
  • Kunden skriver in ditt Swish-nummer i sin mobilapp, beloppet de ska betala och ett valfritt meddelande.
  • Inom några sekunder är pengarna inne på ditt konto – enkelt och snabbt.
  • Du kan också välja till en tjänst och få sms när kunden har skickat en betalning.

Skaffa Swish

Välkommen in på närmaste kontor. Vi hjälper dig att komma igång direkt.

Villkor, finstilt och marknadsföring

Informationsmaterial om Swish företag

Här kan du ladda ner material för att marknadsföra att du tar Swish, exempelvis broschyrer, banners, affischer och annat. Börja med att läsa riktlinjerna för Swish varumärke och hur du kan använda det tillsammans med ditt eget.

Frågor & svar

Ansluta

  • Vad är Swish för företag, föreningar och organisationer?
    Swish är en mobil betaltjänst som gör det möjligt för juridiska personer, näringsidkare, föreningar och organisationer att ta emot Swish-betalningar från privatpersoner. Betalningar sätts omgående in på mottagarens konto oavsett veckodag, dygnet runt, året runt.
  • Vem passar tjänsten för?
    Tjänsten passar småskaliga företag, föreningar och organisationer som tar emot betalningar från privatpersoner och vill ha ett komplement till kontantbetalningar och andra betalalternativ.
  • Vem passar tjänsten inte för?
    Har ditt företag behov av detaljinformation och återrapportering om betalningen och betalaren, automatisk avstämning, bokföring med mera, finns det andra betalsätt såsom kortbetalningar eller faktura som passar bättre.
    Likaså om du har behov av massbetalningar och/eller har en verksamhet där returer är vanligt.
  • Hur fungerar tjänsten?
    Du ansluter ditt företags, förenings eller organisations Rörelsekonto till Swish Företag och får ett unikt Swish-nummer. Ditt företag måste också ha ett aktivt bankgironummer. Privatpersonen använder sin Swish-app för att göra betalningen och anger då det unika Swish-numret, belopp och eventuellt ett meddelande. Godkänd betalning sätts direkt in på kontot som är kopplat till Swish-numret.
  • Hur ansluter mitt företag, förening eller organisation till Swish?
    Du kontaktar ditt lokala kontor för anslutning och mer information.
  • Hur kan min organisationta emot gåvor med Swish?
    Prata med din organisations bank så hjälper de er. För att få en röd bekräftelse med ett hjärta i krävs att organisationen har ett 90‐konto.
  • Vad kommer Swish att kosta?
    Varje bank kommer att ha ett eget kunderbjudande och prissättning, se aktuell prislista för våra priser.
  • Kommer alla Swish-anslutna banker att erbjuda Swish för företag, föreningar och organisationer?
    Varje bank avgör om de ska erbjuda tjänsten. Under sommaren 2014 kommer Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea samt Swedbank & Sparbankerna att erbjuda Swish till sina företags-, förenings- och organisationskunder.
  • Kommer företag, föreningar och organisationer att använda Swish-appen?
    Nej, det finns ingen Swish-app för företag, föreningar och organisationer. Mottagen betalning kan ses direkt i internet- eller mobilbanken
  • När går det att börja använda tjänsten efter anslutning?
    Du kan börja ta betalt med Swish direkt efter att anslutningen har godkänts och du fått ditt Swish-nummer med prefixet 123.

Swish-nummer

  • Hur kommer Swish-numret att se ut?
    Ett Swish-nummer kommer att se ut som ett mobilnummer och bestå av tio siffror med prefix 123. Till exempel 123-111 11 11.
    Insamlingsorganisationer som har ett 90-konto kan välja att använda numret som sitt Swish-nummer. Numret inleds då med prefixet 123 – 90X XX XX.
  • Går det att ha flera Swish-nummer?
    Ja, men hos oss har vi valt att begränsa antalet swish-nummer till maximalt nio stycken per Rörelsekonto. Den begränsningen kan se olika ut hos olika banker.
  • Går det att välja Swish-nummer?
    Nej, numren delas ut slumpmässigt och kan inte väljas och heller inte överlåtas. Däremot kan insamlingsorganisationer som har ett 90-konto välja att få det som Swish-nummer exempelvis 123-901 95 06.
  • Vad händer vid bankbyte?
    Vid bankbyte går det att ta med sig Swish-numret om den nya banken erbjuder tjänsten.

Betalning

  • Hur mycket pengar kan kunden betala?
    Kunden kan betala maximalt 150 000 kronor med Swish. För att betala belopp mellan 50 001 och 150 000 kronor behöver kunden först kontakta banken och föranmäla det.
  • Går det att betala tillbaka pengarna med Swish, exempelvis vid returer?
    Ja, företaget kan göra återbetalning på hela eller delar av det inbetalda beloppet inom 12 månader från att köpet gjorts, förutsatt att privatpersonen/köparen har samma mobilnummer som när köpet gjordes.
  • Hur ser du att kunden har betalat?
    Inom några sekunder efter att privatpersonen godkänt betalningen kommer den att synas på ditt konto i din internetbank eller mobil-app. Du kan också välja att få ett sms om genomförd inbetalning till ett förvalt mobilnummer.
  • Hur ser betalande kund att betalningen är genomförd?
    När privatkunden har godkänt betalningen får hon/han direkt en bekräftelse i sin Swish-app om att betalningen genomförts. Betalningen sparas även i ”händelser” tillsammans med information om betalningen.
  • Får kunderna som betalat med Swish ett papperskvitto?
    Kunden får en bekräftelse på betalningen i Swish-appen. Den motsvarar inte ett kvitto. Det är du som företagare som är skyldig att lämna kvitto för köpet.
  • Hur snabbt kommer pengarna in på kontot?
    Betalningen kommer in på kontot inom några sekunder.