Press och mediaKarriärLänsförsäkringsgruppenFinansielltMiljöIn EnglishKontakta oss 

Vad gäller om flygbolaget jag bokat resan med går i konkurs?

2012-06-28

Under våren har ett antal flygbolag gått i konkurs. Det började med Spanair, sedan kom Malév, Cimber Sterling, Skyways och nu senast Air Finland.

 

Har du köpt en resa från ett flygbolag som gått i konkurs kan du eventuellt få pengarna tillbaka eller en ny resa. Det beror på vilken typ av resa du har köpt och hur du  har betalat den. Konsumentverket har en bra sammanställning över dina rättigheter.

Om du vill reklamera kortköp

Har du bokat en resa ska du i första hand kontakta flygbolaget eller din researrangör för att få information om eventuell återbetalning. Om du inte har rätt till ersättning på annat sätt och du har betalat resan med något av våra kort kan du göra en reklamation för att se om det är möjligt att få tillbaka pengarna. Du kan hämta blanketten här eller på något av våra kontor. Du kan också kontakta Telefonbanken och få den hemskickad.

 

Reklamationen ska vara undertecknad och fullständigt ifylld. Skriv vilka kontakter du haft med företaget du köpt resan av och vad det gett för resultat. Du behöver även bifoga en resehandling där datumet för utresa, hemresa och resans pris finns med.

 

Så här reklamerar du

Hur gäller reseskyddet i din försäkring

Läs mer om dina rättigheter på Konsumentverkets webbplats


För att kunna använda vår webbplats måste cookies tillåtas

Cookies är små textfiler som sparas på din dator och som vi använder för att kunna ge dig respektive länsförsäkringsbolags information och erbjudanden.

Under Hjälp i webbläsaren finns information om hur du ändrar inställningar för cookies samt hur du rensar bort cookies du inte längre vill ha.

Observera att vilka cookies som tillåts även kan påverkas av säkerhetspolicies som inte anges i webbläsaren.