Illustration av en hand som räcker över ett kreditkort till en annan hand.
Illustration av en hand som räcker över ett kreditkort till en annan hand.

Barn och ungdom - bli bankkund

Är det dags för ditt barn/ungdom att lära sig om ekonomi, ta hand om sin månadspeng, göra egna köp, swisha och spara?

  • Ingen månadsavgift
  • Anpassat för unga
  • Förmyndare har insyn

Välj länsförsäkringsbolag

Länsförsäkringar består av 23 länsförsäkringsbolag, som har unika villkor och priser. Välj ditt bolag för att hamna rätt.

Det här ingår

Ett privatkonto med ungdomskort utan årsavgift, ränta 0 %. Förmyndarna har insyn på kontot via app och internetbank.

Läs mer om privatkonto med ungdomskort

Ungdomskortet går att använda i butik och på nätet, och fungerar att blippa med. Kortet ger även ett försäkringsskydd vid resa. 

Läs mer om ungdomskortet

Sparkontot ger ett sparande med ingen risk. Alla insättningar till kontot betraktas som en gåva och är barnets tillgångar.

Läs mer om sparkonto

För att kunna swisha behöver du som förmyndare kontakta ditt bankkontor eller Telefonbanken för att välja beloppsgräns för ditt barn, ett belopp mellan 1-5000 kronor.

Läs mer om Swish

Mobilapp och internetbank

Genom att legitimera sig digitalt kan ditt barn logga in i internetbanken, se och flytta pengar mellan egna konton, hämta koden för att aktivera kortet och aktivera Swish. Beroende på om ditt barn behöver kunna göra något mer med sin e-legitimation eller inte kan ni välja mellan Mobilt SäkerhetsID och Mobilt BankID. 

Läs mer om Mobilt SäkerhetsID och Mobilt BankID

Kort, swish och sparkonto - allt samlat

Som bankkund kan barnet swisha, betala med eget kort och skapa ett sparande till något de gärna vill ha. Du som förälder kan sätta in pengar och följa kontot i din internetbank eller i appen.

Så ansöker du

Det enklaste sättet att ansöka om banktjänster för ditt barn är att göra det digitalt. 

Ansök om att barnet ska bli bankkund

Du som förmyndare måste vara bankkund hos oss. Om ni är två förmyndare behöver bara du som ansöker vara bankkund hos oss och det räcker med att du skickar in ansökan. Den andra förmyndaren ska sedan skriva under avtalet med Mobilt BankID när ansökan är godkänd.

När många ansöker samtidigt kan det ta en stund att få svar på din ansökan. Om ansökan är brådskande kan du kontakta Telefonbanken på 0771 666 555 så hjälper vi dig direkt. 

Du är också välkommen att kontakta oss om du behöver hjälp eller har frågor om ansökan. Om du inte ser ditt barns konto efter att alla förmyndare har skrivit under avtalet kan du kontakta oss så hjälper vi dig direkt. Du når oss på 0771 666 555.

Fem enkla steg

  1. Fyll i dina och barnets personuppgifter. Tänk på att personnumret ska skrivas med tolv siffror utan bindestreck. Ange också numret på din fysiska ID-handling samt mobilnummer till alla förmyndare så vi kan skicka ett SMS när avtalet är redo att skrivas under.
  2. Välj produkter och tjänster till ditt barn. I paketet ingår privatkonto, säkerhetsID och Swish. Tilläggsprodukter är sparkonto, fondkonto och ungdomskort. Om barnet inte önskar Swish eller säkerhetsID behöver du inte ringa oss för att aktivera apparna. 
  3. Fyll i kundkännedom för ditt barn. Tänk på att frågorna gäller barnet och inte dig som förmyndare. Inkomst för barnet kan vara barnbidrag, månadspeng eller gåvor. Vid frågan om sysselsättning väljer du ”student” om barnet inte har en annan sysselsättning.
  4. Skicka in ansökan. Du skickar in ansökan med ditt Mobila BankID. 
  5. Skriv under ansökan. När ansökan är godkänd får du/ni ett SMS och en notis i appen om att det är dags att skriva under avtalet med Mobilt BankID, antingen i appen eller i Mina sidor. Klart! Inom kort ser du ditt barns konto i din app och i Mina sidor.

Om du har valt ungdomskort kommer det på posten inom en vecka. Om barnet ska ha Swish eller SäkerhetsID, kan du kontakta Telefonbanken på 0771-666 555 så aktiverar vi det direkt i samtalet. Vi svarar alla dagar året om mellan 07:30- 22:00. Ladda gärna ner apparna innan du ringer oss.

Är det någon åldersgräns?

Vi rekommenderar banktjänsterna från det att barnet är 7 år och de kan användas tills barnet är 18 år.

Fler banktjänster för barn

Om du vill att ditt barn enbart ska ha ett konto och ett eget bankkort.

Mer om konto och kort för unga

Vilken säkerhetslösning ska ditt barn ha?

Det finns flera olika sätt att legitimera sig digitalt. Med Mobilt SäkerhetsID kan ditt barn se och göra överföringar mellan sina egna konton, samt swisha. Med Mobilt BankID kan ditt barn dessutom legitimera sig utanför Länsförsäkringar, till exempel för att logga in på 1177, Trafikverket och lokaltrafik.

Är ditt barn över 16 år hämtar barnet Mobilt BankID själv på Mina sidor. För att kunna göra det behövs en säkerhetsdosa, som även kan användas för att göra betalningar.

Mobilt SäkerhetsID skaffar du enkelt via Telefonbanken. Mobilt BankID och säkerhetsdosa ansöker du om på kontor genom att boka en tid och fylla i ansökan innan besöket.

Ansökan Mobilt BankID för barn under 16 år
Ansökan Säkerhetsdosa för barn över 16 år

När du vill spara till ditt barn

Om du som förmyndare vill spara till ditt barn finns det flera olika möjligheter.

Den statliga insättningsgarantin

Privatkontot och sparkontot omfattas av den statliga insättningsgarantin enligt beslut av Riksgälden.

Vid konkurs har varje kund rätt till ersättning för sin sammanlagda kontobehållning i banken med belopp som motsvarar högst 1 050 000 kronor. Riksgälden betalar ut ersättningen inom sju arbetsdagar från den dag banken försattes i konkurs eller Finansinspektionen beslutade att garantin ska träda in.

Utöver beloppet om 1 050 000 kronor kan insättare få ersättning för vissa särskilt angivna händelser, till exempel försäljning av privatbostad, avgångsvederlag och försäkringsersättning med högst 5 miljoner kronor.