Legitimera dig med BankID

BankiD och Mobilt BankID

Legitimera dig med BankID

BankID är en form av e-legitimation och ett säkert sätt att legitimera sig på internet. Med det kan du bland annat signera uppgifter och göra beställningar hos företag, organisationer och myndigheter.

Du kan även logga in i vår mobilapp och på Mina sidor i datorn. Utöver det kan du bland annat skicka pengar med Swish, deklarera, anmäla vård av sjukt barn, ändra föräldrapenning, adressändra och registrera företag.

BankID är kostnadsfritt och du kan välja:

  • Mobilt BankID för smartphones och surfplattor, som är giltigt i tre år
  • BankID på fil för datorer, som är giltigt i två år

När giltighetstiden går ut eller om du byter mobiltelefon behöver du bara beställa och ladda ner ett nytt BankID.

Skaffa BankID

Det är enkelt att skaffa BankID. Så länge du har ett privatkonto och en säkerhetsdosa kan du bara logga in på Mina sidor och klicka på BankID, som finns på startsidan. Du kan även följa filmens instruktioner. Skulle du glömma din säkerhetskod kan du skaffa en ny kod på Mina sidor.

Vem kan skaffa BankID?

  • Du kan skaffa BankID från att du fyllt 16 år
  • Du måste vara skriven i Sverige och finnas med i SPAR med officiella uppgifter
  • Du får inte ha skyddade personuppgifter

Läs om SPAR(Statens personadressregister)

Spärra/radera ditt BankID

Om du tror att någon annan har kommit över lösenordet/säkerhetskoden till ditt BankID, ska du spärra ditt BankID. Gör så här:

  1. Logga in på Mina sidor
  2. Klicka på BankID på startsidan eller i den personliga menyn överst på sidan.
  3. Klicka på Visa/Spärra BankID och följ instruktionerna