Vad kan vi hjälpa dig med?

Se din boendekostnad

kr
kr

Våra räntor för bolån

2,14 %
3 månader
2,20 %
1 år
2,26 %
2 år
2,31 %
3 år
2,63 %
4 år
2,73 %
5 år
3,23 %
7 år
3,54 %
10 år

Senast ändrad 2014-11-11

Vanliga frågor & svar

  • Varför måste jag svara på frågor om min organisations ekonomi när jag loggar in?

    Alla banker lyder under penningtvättslagen. För att kunna motverka penningtvätt på ett effektivt och bra sätt måste vi ställa frågor till dig som representerar ett företag eller annan organisation och är bankkund hos oss.
       
    Vi förstår att det kan kännas obehagligt att svara på frågor men det är ett krav från samhället och en viktig del i det förebyggande arbetet mot ekonomisk brottslighet.

  • Varning för bedrägerier via mejl, sms och kundundersökningar

    Var extra uppmärksam på falska mejl, sms och kundundersökningar där bedragare utger sig för att företräda Länsförsäkringar eller andra företag.

    De försöker få kunder att lämna ut personliga uppgifter om sina bankkort och inloggningsuppgifter. I meddelandena uppmanas du också ofta att klicka på länkar som finns bifogade.

    Klickar du på länken installeras ett virus som infekterar datorn med en så kallad trojan. Har du fått ett mejl eller sms som du är misstänker är från bedragare, ta bort det direkt utan att svara på det eller klicka på några länkar.

  • Har du svarat på ett falskt meddelande och lämnat dina kortuppgifter?

    Gör då följande

    • Spärra bankkortet direkt genom att ringa till vår spärrservice på telefon 08-588 400 11
    • Uppdatera virusprogrammet på din dator regelbundet.
    • För att vara säker på att bli av med virus eller annan skadlig kod kan du behöva göra en ominstallation.
    • Lämna aldrig ut dina kortuppgifter, koder eller lösenord om du är osäker på mottagarens identitet eller säkerhet.
  • Vad ska jag tänka på när jag stänger fritidshuset för vintern?

    Vinter betyder stor risk för frost- och vattenskador i vinterstängda fritidshus. Men du kan enkelt skydda ditt hus inför vintern och undvika skador.

    Inomhus

    • Stäng av vattnet och töm vattensystemet. Viktigt att alla rörledningar är tomma.
    • Töm varmvattenberedaren och pumpar, spola wc-stolen så att vattenbehållaren töms.
    • Häll frysskyddsvätska i alla vattenlås, golvbrunnar och wc-stol.
    • Om det finns vatten kvar i ledningarna bör huset vara uppvärmt till minst 15 grader.
    • Öppna alla innerdörrar inklusive luckorna till diskbänkskåpet, för att få värmen att cirkulera.
    • Ordna med regelbunden tillsyn av ditt fritidshus, det är extra viktigt vid köldknäppar eller kraftigt snöfall.
    • Öppna husets dragventiler så att luften kan cirkulera.
    • Dra ut sladdar till elektriska apparater.

    Utomhus

    • Förstärk altantaket underifrån med extra reglar och stöttor för att klara stora snömängder.
    • Rensa hängrännor från löv och skräp.
    • Täck skorstenen så att det inte snöar in.
    • Led bort dagvattnet från huset genom att koppla på en plastslang på 3-10 meter.
    • Stäng alla fönster och kontrollera att alla lås fungerar.
    • Ta in vattenslangar och elkablar.
  • Varför säger Länsförsäkringar nej till att använda Bitcoin som valutaväxlare?

    Vi vill som bank att våra kunder, och deras kunder, är skyddade. Bitcoin är en virtuell valuta i och med att den inte omfattas av någon specifik reglering eller europeisk lagstiftning, så om ett växlingskontor går i konkurs eller hackas utifrån kan du bli av med alla dina ”pengar”. Mot bakgrund av detta och den information vi har idag ser vi att risken är stor i de företag som använder virtuella valutaväxlare som affärsidé och därför har vi valt att de inte får öppna, eller ha, konton hos oss.

    Europeiska bankmyndigheten, Eba, har utfärdat en konsumentvarning för virtuella valutor, bland annat med anledning av uppmärksamheten kring Bitcoins.

Till frågor och svar

Kontakta oss