Kontakta oss

Informationen gäller för Länsförsäkringar Östgöta

Linköping

Handlägger: Privat, Företag och Lantbruk

Telefontider

Vardagar 08:00-21:00
Lördag & Söndag 10:00-18:00

Besök oss

Platensgatan 11

Vardagar 09:00-16:00

Bokade möten för personlig rådgivning
Måndag-Torsdag 08:00-18:00

Postadress

Box 400

581 04, Linköping

E-post

info@lfostgota.se

I samband med helgdagar har vi avvikande tider. Här finns alla öppettider och avvikelser

Våra kontaktpersoner

Viktiga telefonnummer

Telefonbanken

De automatiska tjänsterna är tillgängliga dygnet runt och personlig service har öppet alla dagar 8.00-22.00.

Skadeanmälan

Dagtid:
Skadejour övriga tider:

Vid skada utomlands

Från utlandet ringer du SOS International:

Öppettider: Dygnet runt

Spärra kort

Öppettider: Dygnet runt

Ringer du från utlandet, lägg till +46 och ta bort första nollan.

Ställ en fråga eller boka rådgivning

Vill du skicka e-post med en fråga?

Här kan du skicka e-post genom att fylla i formuläret.

Vanliga frågor & svar

  • Försäkringar

    Du kan anmäla en eller flera som administratörer av tjänstepensioner via internettjänsten. Har du ett BankID eller ett Mobilt BankID hittar du ansökan här.

  • Försäkringar

    För att avanmäla en anställd i Administrera tjänstepensioner klickar du på Anmäl avgång. Du anger från vilken månad det ska gälla och bekräftar.

  • Försäkringar

    För att anmäla ny lön i Mina Sidor Företag klickar du på Pension, Administrera Tjänstepensioner ”Anmäl löneändring”, anger den nya lönen och bekräftar ändringen. Tänk på att ange årslön - pensionsmedförande lön på årsbas.

    Finns det många anställda som du ska registrera ny lön på att se till att spara och skicka iväg regelbundet. Av säkerhetsskäl varar ett inloggningstillfälle i ca 15 min, är du inloggad längre behöver du förnya sessionen.

  • Försäkringar

    Kategori används ofta av större företag och innebär att företaget kan dela in sina anställda i olika grupper. Anledningen till indelningen kan vara bokföringsmässig eller att olika kategorier har olika pensionsvillkor. Olika utskrifter är sedan sorterade efter kategoriindelningen. En kategori kan vara t ex "Tjänsteman".

    Om inget anges så blir det standard "samtliga anställda".

  • Försäkringar

    Intyg om fullt arbetsför används istället för att kräva in en hälsodeklaration från varje anställd och gör det smidigare och enklare att teckna försäkring och ansluta nyanställda till Friplanen.

    Fullt arbetsför är den som uppfyller samtliga tre nedanstående krav:

    • kan fullgöra sitt vanliga arbete utan inskränkningar, inte uppbär eller har rätt till ersättning som har samband med sjukdom eller olycksfall.
    • inte av hälsoskäl har särskilt anpassat arbete, lönebidragsanställning eller motsvarande.
    • inte varit sjukskriven mer än 14 dagar i följd de senaste tre månaderna (gäller inte koncept tiotaggare) .

    Antal för att få anslutas som fullt arbetsför*

    Om fem eller fler individer ansluts till Friplanen kan de anslutas som fullt arbetsföra.

  • Försäkringar

    För att lägga till en anställd loggar du in på Mina Sidor Företag, går till Pension/Administrera tjänstepensioner och klickar på ”Anmäl Nyanställd”- Där du fyller i den anställdes uppgifter. Du behöver även intyga att den anställde är fullt arbetsför för att försäkringen ska kunna gälla.

  • Försäkringar

    Betalningsbefrielse innebär att inbetalning helt eller delvis inte behöver betalas av företaget för tid när den försäkrade är arbetsoförmögen på grund av sjukdom eller olycksfall. Arbetsoförmågan ska vara minst 25 %. Karenstiden är tre månader.

    Premien betalas av Länsförsäkringar i proportion till arbetsoförmågan.

  • Försäkringar

    Den här tjänsten (Faktura/inbetalning) ger information om företaget har en skuld eller ett tillgodo på försäkringen. Beloppet som anges för eventuell skuld/tillgodo avser totalt belopp för tjänstepension Friplan och inte en enskild faktura.

    På respektive fakturarad framgår under rubriken Status vilken faktura som är betald, delbetald eller obetald.

Till frågor och svar


Övrig information

Om vi inte är överens

Om du är missnöjd med ett beslut eller hanteringen av ett ärende som rör våra produkter och tjänster för försäkring och bank kan du vända dig till oss. Vi är naturligtvis beredda att ompröva beslut om det tillkommit nya omständigheter eller om vi missförstått varandra.

Enklaste och snabbaste sättet att få rättelse är att vända sig till den person som handlagt ärendet. Om du inte vet vem som handlagt ärendet eller om det gäller något annat kan du vända dig till oss via telefon, e-post, brev eller göra ett besök på vårt kontor. Skickar du ett brev eller e-post kan du märka det med ”Klagomål”.

Mer information om vi inte är överens