Kontakta oss

Hitta ditt närmaste kontor genom att välja nedan.

Sidnavigering

Denna information är specifik för Välj annat länsförsäkringsbolag, för kontor i annan del av landet, tryck ändra.

eller sök länsförsäkringsbolag nära dig

Skadeanmälan


Skadejour övriga tider för skador du behöver snabb hjälp med: 020-59 00 00

Vid skada utomlands

Från utlandet ringer du SOS International:

Öppettider: Dygnet runt

Spärra kort

Ringer du från utlandet, lägg till +46 och ta bort första nollan.

08-588 400 11

Öppettider: Dygnet runt

Följ oss och se vad som händer nära dig.

Vanliga frågor & svar

  • Hur upptäcker jag att mitt hus är angripet av hussvamp?

    • Det du ofta upptäcker är sporerna som kan se ut som ett brunt pulver, likt malen kakao eller kanel längs lister och trösklar inomhus. Misstänker du svampangrepp bör en sakkunnig analysera och lokalisera skadan.
    • Den äkta hussvampen luktar ingenting, men du kan känna av huvudvärk.
    • Den uppträder framför allt i byggnader med dåligt ventilerade och fuktiga utrymmen i krypgrunder, källare, bjälklag, syllar och trossbottnar. Kalken i en gammal murstock i krypgrunden ökar risken för hussvamp om det tillförs fukt.
    • Vanligaste orsakerna till fukt i grunden är en trasig vattenledning eller uppstigande fukt från mark, bristfällig dränering, att marken lutar mot byggnad, otillräcklig fuktspärr.

    Tips för att undvika hussvamp

    • Se till att grundkonstruktionen är fri från fukttillskott och att dränering och ventilation fungerar.
    • Inspektera krypgrunden på sommaren och se till att den är torr och ren från skräp.
    • Se till att regnvattnet från hängrännorna leds bort från huset.
    • Låt inte buskar växa för nära grunden. Håll det luftigt intill grunden.
    • Åtgärda läckande vattenledningar.
    • Om du tror att du drabbats, ring försäkringsbolaget omgående.
    • Om du drabbats, anlita proffs. Du kan inte sanera själv.
  • Varning för falska mejl och telefonsamtal

    Vi varnar för falska mejl och telefonsamtal där man frågar efter personliga inloggningsuppgifter. Lämna aldrig ut några uppgifter eller klicka på länkar.

  • Varning för bedrägerier via mejl, sms och kundundersökningar.

    Just nu cirkulerar falska mejl, sms och kundundersökningar där bedragare utger sig för att företräda Länsförsäkringar eller något annat företag. Bedragarna försöker få kunder att lämna ut personlig information om sina bankkort, inloggningsuppgifter etcetera. I mejlen uppmanas mottagaren ibland att klicka på bifogade länkar. När kunden klickar på länken installeras ett virus som infekterar datorn med en så kallad trojan.

    Har du fått ett sådant eller liknande mejl eller sms bör du ta bort det genast och inte svara på det eller klicka på några eventuella länkar.

    Har du redan svarat på ett falskt meddelande och lämnat dina kortuppgifter gör följande:

    • Spärra bankkortet omgående om du har lämnat ut kortuppgifter, koder eller motsvarande. Dina kort spärrar du genom att ringa till vår spärrservice på telefon 08-588 400 11
    • Uppdatera virusprogrammet på din dator regelbundet.
    • För att vara säker på att bli av med virus eller annan skadlig kod kan du behöva göra en ominstallation.
    • Lämna aldrig ut dina kortuppgifter, koder eller lösenord om du är osäker på mottagarens identitet eller säkerhet.
  • Varför måste jag svara på frågor om min ekonomi när jag loggar in?

    Alla banker lyder under penningtvättslagen. För att kunna motverka penningtvätt på ett effektivt och bra sätt måste vi ställa frågor till dig som kund. Vi förstår att det ibland kan kännas besvärande att svara på frågor men det är en viktig del i det förebyggande arbetet och ett sätt för oss att fortsätta vara en pålitlig och trygg leverantör av bank- och försäkringstjänster.

  • Ibland blir det fel när jag skannar en räkning med mobilappen, varför?

    För att minimera risken att det blir fel är det viktigt att du har ett bra ljus när du skannar dina räkningar. Kontrollera sedan att de inskannade siffrorna stämmer med det på räkningen innan du godkänner betalningen.

  • Vad är Knappen för något?

    Knappen är vår säkerhetsapp för lantbrukare som fungerar till bland annat Android, Iphone och Ipad.
    Läs mer om Knappen

  • Ska du ställa av eller på ditt fordon?

    Ska du ställa av eller på ditt fordon eller sälja det? Är du kund hos oss kan du vara lugn. Vi får reda på det!

    Påställning
    Ska du ställa på ditt fordon ska du meddela Transportstyrelsen detta. Vägverket skickar sedan information till oss och vi ger ditt fordon samma omfattning som du hade innan avställningen. Du kan inte ställa på ett fordon, om du inte tidigare har haft det försäkrat och har ett så kallat vilande bevis. Nytt försäkringsbrev skickas till dig.

    Avställning
    När du ställer av ditt fordon via Transportstyrelsen skickar de ett meddelande till oss om detta. Har du halv- eller helförsäkring omvandlas din försäkring till en Avställningsförsäkring. Denna försäkring innehåller brand, glas, stöld, rättsskydd och vagnskada. Har du enbart trafikförsäkring läggs försäkringen och beviset vilande. Nytt försäkringsbrev skickas till dig.

    Sälja fordonet
    När du säljer ett fordon skickar du information om ägarbyte till Transportstyrelsen som de sedan skickar till oss. Vi noterar det datum som ägarbytet har gått igenom. Däremot väntar vi först åtta dagar med att annullera försäkringen om det är så att du har köpt ett nytt fordon som du vill försäkra hos oss.

  • Kan jag ta reda på om en bil är direktimporterad och om den varit skadad?

    Bilar som krockats eller skadats vid stormar och skrotats i exempelvis USA renoveras och efter en tid dyker många av dem upp i Europa och Sverige. Bilarna köps billigt från skroten och exporteras till Baltikum, främst Litauen. Där repareras de bristfälligt för att sedan säljas via Blocket eller oseriösa handlare.

    Fuskreparationerna kan förutom utslagen elektronik innebära att bilarna är livsfarliga. De kan oftast sakna både airbags och deformationszoner. Enligt Larmtjänst har 61 procent av bilar från årsmodell 2007 och framåt som importerats från Litauen en skadehistorik i USA. För motsvarande import direkt från USA är siffran 21 procent.

    Hur får jag reda på bilens bakgrundshistoria

    Man kan med relativt enkla medel kolla upp bilarnas bakgrundshistoria genom att googla chassinumret.

    NICB, The National Insurance Crime Bureau, är USAs motsvarighet till Larmtjänst. På deras hemsida kan man via chassinumret se om bilen är rapporterad som totalskadad av ett amerikanskt försäkringsbolag. Det går också se om skadan har orsaktas av översvämning. Se gärna fler tips på Larmtjänst.

Till frågor och svar

Ställ en fråga eller boka rådgivning

Vill du skicka e-post med en fråga?

Här kan du skicka e-post genom att fylla i formuläret.

Övrig information

Om vi inte är överens

Om du är missnöjd med ett beslut eller hanteringen av ett ärende som rör våra produkter och tjänster för försäkring och bank kan du vända dig till oss. Vi är naturligtvis beredda att ompröva beslut om det tillkommit nya omständigheter eller om vi missförstått varandra.

Enklaste och snabbaste sättet att få rättelse är att vända sig till den person som handlagt ärendet. Om du inte vet vem som handlagt ärendet eller om det gäller något annat kan du vända dig till oss via telefon, e-post, brev eller göra ett besök på vårt kontor. Skickar du ett brev eller e-post kan du märka det med ”Klagomål”.

Mer information om vi inte är överens