Kontakta oss

Hitta ditt närmaste kontor genom att välja nedan.

Denna information är specifik för Välj annat länsförsäkringsbolag, för kontor i annan del av landet, tryck ändra.

Telefonbanken:

De automatiska tjänsterna är tillgängliga dygnet runt och personlig service har öppet alla dagar 8.00-22.00.

Skadeanmälan


Skadejour övriga tider för skador du behöver snabb hjälp med: 020-59 00 00

Vid skada utomlands

Från utlandet ringer du SOS International:

Öppettider: Dygnet runt

Spärra kort

Ringer du från utlandet, lägg till +46 och ta bort första nollan.

08-588 400 11

Öppettider: Dygnet runt

Följ oss och se vad som händer nära dig.

Vanliga frågor & svar

  • Har du flera kontaktlösa kort i din plånbok, till exempel kort för lokaltrafik, inpasseringskort och andra bankers kontaktlösa kort så kan köpet nekas då terminalen inte kan läsa av fler än ett kontantlöst kort åt gången. Ta då ur det kort du ska använda, eller ha korten på varsin sida i plånboken.

  • Ibland förekommer det att butiker väljer att inte kontrollera saldot på ditt konto för att snabba upp betalningen, vilket gör att vi som bank inte omedelbart vet om ditt köp. Vi redovisar dina köp på kontot så snart vi får information om ditt köp från butiken.

  •  

    Ja, kontaktlösa betalningar är lika säkra som kortbetalningar med chip. Du kan göra kontaktlös betalning under 200 kronor utan att slå din pinkod. Som en extra säkerhet kommer du emellanåt bli ombedd att knappa in din pinkod eller göra ett vanligt köp med chip och din kod, även för köp under 200 kronor. Vid köp över 200 kronor knappar du alltid in din pinkod när du "blippar".

    Om du tappar bort ditt kort eller om det blir stulet är det viktigt att spärra det så snabbt som möjligt. Upptäcker du att någon obehörig har använt kortet ska du spärra det och dessutom göra en reklamation. Kom även ihåg att göra en polisanmälan. Läs mer på vår hemsida hur du ska göra för att spärra ditt kort.

  • Nej, du måste först göra ett köp eller kontantuttag och använda din pinkod, sedan kan du "blippa", göra kontaktlösa betalningar.

  • Du kommer att få bankkortet med möjlighet till kontaktlösa betalningar när det är dags att byta ut ditt nuvarande kort, se giltighetstiden på kortets framsida. Vill du byta ut ditt kort tidigare så beställer du ett ersättningskort i mobilappen eller i internetbanken.

  • Har du ett bankkort med symbolen på framsidan av ditt kort så kan du göra snabba och enkla kontaktlösa betalningar i betalterminaler som kan ta emot kontaktlösa betalningar.

  • Du kan göra kontaktlösa betalningar oavsett belopp. Småköp under 200 kronor kan du "blippa" utan att knappa in din pinkod och vid belopp över 200 kronor knappar du även in din pinkod. Som en extra säkerhet kommer du emellanåt bli ombedd att knappa in
    din pinkod eller göra ett vanligt köp med chip och din kod även för köp under 200 kronor.

  • Du kan göra kontaktlösa betalningar i affärer och butiker som har betalterminaler som kan ta emot kontaktlösa betalningar. Titta efter den här symbolen när du handlar. 

    I Sverige kan du göra kontaktlös betalning vid köp hos bland annat ICA och fler köpställen är på väg att ansluta sina betalterminaler. Utomlands är kontaktlösa betalningar vanligare och det finns massor av ställen där du kan ”blippa” din betalning.

    Ditt kort fungerar även för att ”blippa” dina betalningar när du är utomlands.

Till frågor och svar

Ställ en fråga eller boka rådgivning

Vill du skicka e-post med en fråga?

Här kan du skicka e-post genom att fylla i formuläret.

Övrig information

Om vi inte är överens

Om du är missnöjd med ett beslut eller hanteringen av ett ärende som rör våra produkter och tjänster för försäkring och bank kan du vända dig till oss. Vi är naturligtvis beredda att ompröva beslut om det tillkommit nya omständigheter eller om vi missförstått varandra.

Enklaste och snabbaste sättet att få rättelse är att vända sig till den person som handlagt ärendet. Om du inte vet vem som handlagt ärendet eller om det gäller något annat kan du vända dig till oss via telefon, e-post, brev eller göra ett besök på vårt kontor. Skickar du ett brev eller e-post kan du märka det med ”Klagomål”.

Mer information om vi inte är överens