Kontakta oss

Hitta ditt närmaste kontor genom att välja nedan.

Denna information är specifik för Välj annat länsförsäkringsbolag, för kontor i annan del av landet, tryck ändra.

Telefonbanken:

De automatiska tjänsterna är tillgängliga dygnet runt och personlig service har följande öppettider.

Måndag - fredag 8.00-22.00 
Lördag 10.00-15.00 
Söndag 15.00-22.00

Skadeanmälan


Skadejour övriga tider för skador du behöver snabb hjälp med: 020-59 00 00

Vid skada utomlands

Från utlandet ringer du SOS International:

Öppettider: Dygnet runt

Spärra kort

Ringer du från utlandet, lägg till +46 och ta bort första nollan.

08-588 400 11

Öppettider: Dygnet runt

Följ oss och se vad som händer nära dig.

Vanliga frågor & svar

  • Varning för bedrägeri på Facebook och LinkedIn

    Just nu förekommer bedrägerier på Facebook och LinkedIn. Det är många bankers kunder som drabbas. De försöker lura dig att lämna ut koder från din bankdosa.

    Tänk på följande:

    • Lämna aldrig ut dina kortuppgifter, koder eller lösenord om du är osäker på mottagarens identitet eller säkerhet.
    • Spärra kortet direkt om du misstänker bedrägeri. Ring spärrservice på 08-588 400 11.

    Läs mer om hur du skyddar din identitet

  • Varför ska jag inte sänka värmen i huset när jag reser bort?

    Visst kan du spara pengar genom att sänka värmen i huset. Att sänka värmen från tjugo till tio grader sparar i snitt 100 kronor i veckan. Men då kan du riskera att få rören sönderfrysta som i sin tur kan resultera i stora och dyra vattenskador. Går rören sönder sprutar det i genomsnitt ut 750 liter vatten i timmen. Vilket betyder drygt 18 000 liter per dygn, vilket motsvarar vattenmängden i en halv villapool.

  • Varning för bedrägerier via mejl, sms och kundundersökningar

    Var extra uppmärksam på falska mejl, sms och kundundersökningar där bedragare utger sig för att företräda Länsförsäkringar eller andra företag.

    De försöker få kunder att lämna ut personliga uppgifter om sina bankkort och inloggningsuppgifter. I meddelandena uppmanas du också ofta att klicka på länkar som finns bifogade.

    Klickar du på länken installeras ett virus som infekterar datorn med en så kallad trojan. Har du fått ett mejl eller sms som du är misstänker är från bedragare, ta bort det direkt utan att svara på det eller klicka på några länkar.

  • Har du svarat på ett falskt meddelande och lämnat dina kortuppgifter?

    Gör då följande

    • Spärra bankkortet direkt genom att ringa till vår spärrservice på telefon 08-588 400 11
    • Uppdatera virusprogrammet på din dator regelbundet.
    • För att vara säker på att bli av med virus eller annan skadlig kod kan du behöva göra en ominstallation.
    • Lämna aldrig ut dina kortuppgifter, koder eller lösenord om du är osäker på mottagarens identitet eller säkerhet.
  • Hur kan jag skydda mig mot id-stölder?

    • Lämna aldrig ut ditt personnummer utan att vara helt säker på vad det ska användas till.
    • Kontrollera sajter du är inne på; tecken på att det är en falsk sajt är att det inte finns någon information om hur du reklamerar en vara, låga priser och bristfälligt språk och stavfel.  
    • Var uppmärksam på post du får, till exempel bekräftelser på beställningar eller nya bankengagemang, besked om adressändring eller liknande.
    • Byt till en låsbar brevlåda eller postfack.
    • Lämna inte ut alltför detaljerad information om dig själv på facebook och liknande sociala nätverk.
    • Om du tappat bort en identitetshandling, spärra den hos utfärdaren, anmäl det till polisen och till kreditupplysningsföretag.
    • Lämna aldrig ut personliga uppgifter om bankkort och inloggningsuppgifter via sms eller mejl även om det verkar vara från ett välkänt företag.
    • Klicka aldrig på länkar i sms eller mejl som uppmanar dig att lämna personliga uppgifter. 
  • Vad gör jag om jag misstänker att jag drabbats av bedrägerier?

    Kontakta omedelbart din bank och polisanmäl.

  • Varför måste jag svara på frågor om min organisations ekonomi när jag loggar in?

    Alla banker lyder under penningtvättslagen. För att kunna motverka penningtvätt på ett effektivt och bra sätt måste vi ställa frågor till dig som representerar ett företag eller annan organisation och är bankkund hos oss.
       
    Vi förstår att det kan kännas obehagligt att svara på frågor men det är ett krav från samhället och en viktig del i det förebyggande arbetet mot ekonomisk brottslighet.

  • Vad ska jag tänka på när jag stänger fritidshuset för vintern?

    Vinter betyder stor risk för frost- och vattenskador i vinterstängda fritidshus. Men du kan enkelt skydda ditt hus inför vintern och undvika skador.

    Inomhus

    • Stäng av vattnet och töm vattensystemet. Viktigt att alla rörledningar är tomma.
    • Töm varmvattenberedaren och pumpar, spola wc-stolen så att vattenbehållaren töms.
    • Häll frysskyddsvätska i alla vattenlås, golvbrunnar och wc-stol.
    • Om det finns vatten kvar i ledningarna bör huset vara uppvärmt till minst 15 grader.
    • Öppna alla innerdörrar inklusive luckorna till diskbänkskåpet, för att få värmen att cirkulera.
    • Ordna med regelbunden tillsyn av ditt fritidshus, det är extra viktigt vid köldknäppar eller kraftigt snöfall.
    • Öppna husets dragventiler så att luften kan cirkulera.
    • Dra ut sladdar till elektriska apparater.

    Utomhus

    • Förstärk altantaket underifrån med extra reglar och stöttor för att klara stora snömängder.
    • Rensa hängrännor från löv och skräp.
    • Täck skorstenen så att det inte snöar in.
    • Led bort dagvattnet från huset genom att koppla på en plastslang på 3-10 meter.
    • Stäng alla fönster och kontrollera att alla lås fungerar.
    • Ta in vattenslangar och elkablar.

Till frågor och svar

Ställ en fråga eller boka rådgivning

Vill du skicka e-post med en fråga?

Här kan du skicka e-post genom att fylla i formuläret.

Övrig information

Om vi inte är överens

Om du är missnöjd med ett beslut eller hanteringen av ett ärende som rör våra produkter och tjänster för försäkring och bank kan du vända dig till oss. Vi är naturligtvis beredda att ompröva beslut om det tillkommit nya omständigheter eller om vi missförstått varandra.

Enklaste och snabbaste sättet att få rättelse är att vända sig till den person som handlagt ärendet. Om du inte vet vem som handlagt ärendet eller om det gäller något annat kan du vända dig till oss via telefon, e-post, brev eller göra ett besök på vårt kontor. Skickar du ett brev eller e-post kan du märka det med ”Klagomål”.

Mer information om vi inte är överens