Kontakta oss

Hitta ditt närmaste kontor genom att välja nedan.

Denna information är specifik för Länsförsäkringar, för kontor i annan del av landet, tryck ändra.

Telefonbanken:

De automatiska tjänsterna är tillgängliga dygnet runt och personlig service har öppet alla dagar 8.00-22.00.

Skadeanmälan


Skadejour övriga tider för skador du behöver snabb hjälp med: 020-59 00 00

Vid skada utomlands

Från utlandet ringer du SOS International:

Öppettider: Dygnet runt

Spärra kort

Ringer du från utlandet, lägg till +46 och ta bort första nollan.

08-588 400 11

Öppettider: Dygnet runt

Följ oss och se vad som händer nära dig.

Ställ en fråga eller boka rådgivning

Vill du skicka e-post med en fråga?

Här kan du skicka e-post genom att fylla i formuläret.

Vanliga frågor & svar

  • Vi har haft fler störningar än normalt den senaste tiden. Det är förstås inte acceptabelt att våra system krånglar och det är vår högsta prioritet att lösa situationen.

    En orsak till störningarna är att vi gör stora utvecklingsarbeten i våra digitala tjänster just nu. Dessbättre är störningarna oftast kortvariga och det räcker vanligtvis med att försöka igen en stund senare.

    Problemen innebär endast att det stundtals inte går att nå vissa tjänster.

    Vad gör ni åt det här?
    Vi har satt högsta prioritet på frågan. När störningarna uppstår ska vi snabbt lösa dem men framför allt ta hand om grundorsakerna så att de inte kommer igen.

    Kan ni garantera att problemen inte fortsätter?
    Det går inte att garantera att tekniska system alltid ska fungera, men vi kan garantera att det är högsta prioritet för oss att säkra att ha stabila digitala tjänster för våra kunder.

    Varför får vi inte information direkt när störningarna inträffar?
    Oftast är det så kortvariga störningar att de har hunnit bli lösta innan vi hunnit informera. Är det större störningar som sträcker sig över längre tid så informerar vi vanligtvis på webbplatsens inloggningssida och i appen.

  • Just nu pågår det tyvärr ett försök till att lura våra kunder. Det har skickats ett sms som ser ut att komma från oss som ber dig att aktivera ditt kort.

    Det är ett försök till att komma åt dina kortuppgifter. Släng meddelandet och klicka inte på länken.

    Vi ber dig aldrig att uppdatera känsliga uppgifter via SMS.

    Så här kan meddelandet se ut


    Har du råkat fylla i dina kortuppgifter?
    Spärra kortet så fort du kan. Läs mer om hur du gör det här: Spärra kort

  • Den som avser byta boende närmaste året kan välja tremånaders räntebindning eftersom det annars kan utgå ränteskillnadsersättning som ska betalas om lån måste lösas i förtid när bostaden säljs.

  • Den som känner oro för hushållsekonomin när räntan stiger kan ha en större del av sina bolån med längre räntebindning eftersom det gör hushållets ränteutgift mer förutsägbar. 

  • – Är inkomsten ungefär lika stor varje månad?
    – Är utgifterna ungefär lika stora varje månad?
    – Är det stora eller mer snäva marginaler i privatekonomin?
    • Hushåll som har stabila inkomster och utgifter med goda marginaler påverkas inte i så hög grad av en förändrad ränteutgift. Sådana hushåll, som alltså kan ta en något större risk vad gäller ränteförändringar, kan ha en större andel bolån med tremånaders ränta eftersom kort räntebindning historiskt har gett en lägre ränteutgift än längre räntebindningsperioder. Tremånadersränta skapar flexibilitet genom att en annan räntebindning kan väljas vid senare tidpunkt och lånet kan lösas utan att ränteskillnadsersättning måste betalas.

    • Hushåll som har mer varierande inkomster och utgifter eller med mindre marginaler påverkas i högre grad av förändrade ränteutgifter. Sådana hushåll kan räntebinda en del av lånebeloppet för att få mer förutsägbara ränteutgifter. Om ett lån med längre bindningstid än tre månader ska lösas i förtid  får hushållet betala en kostnad för detta. Denna kostnad kallas ränteskillnadsersättning.  
    • Fördelen med att dela upp lånebeloppet är att det ger möjlighet att välja olika räntebindning på de olika lånen
    • Genom att ha olika räntebindning sprider du dina risker på grund av att din ränta kommer att bestämmas vid olika tidpunkter
    • Även om du vill ha samma räntebindning idag på hela lånebeloppet kan det vara bra att dela upp lånebeloppet på flera lån. Detta för att göra det möjligt att vid framtida villkorsförändringstillfällen kunna välja olika räntebindning.
  • Länsförsäkringars generella rekommendation är att lånebeloppet delas upp i flera lån.

  • Mina sidor kommer du till när du loggar in på lansforsakringar.se. Där hittar du alla dina engagemang hos Länsförsäkringar, exempelvis konton, pension och försäkring.

Till frågor och svar

Övrig information

Om vi inte är överens

Om du är missnöjd med ett beslut eller hanteringen av ett ärende som rör våra produkter och tjänster för försäkring och bank kan du vända dig till oss. Vi är naturligtvis beredda att ompröva beslut om det tillkommit nya omständigheter eller om vi missförstått varandra.

Enklaste och snabbaste sättet att få rättelse är att vända sig till den person som handlagt ärendet. Om du inte vet vem som handlagt ärendet eller om det gäller något annat kan du vända dig till oss via telefon, e-post, brev eller göra ett besök på vårt kontor. Skickar du ett brev eller e-post kan du märka det med ”Klagomål”.

Mer information om vi inte är överens