Säkra kortbetalningar

Här får du några enkla råd för att öka säkerheten ytterligare när du betalar med kort på internet, i butik eller tar ut pengar i automat. 

Säkra kortbetalningar

Våra kort kommer med antalet säkerhetslösningar, men det är viktigt att du är medveten om att bedrägerier förekommer, och hur du kan undvika dem.

För att minska risken när du handlar på internet bör du aldrig skicka uppgifter om ditt kort eller andra personliga uppgifter via e­-post och inte lämna ut kortnummer för andra ändamål än köp. Handla bara med företag du känner till och sätt dig noga in i företagets policy vad gäller köp, leverans och retur. Läs också företagets säkerhetspolicy.

Företaget du handlar med bör garantera att de använder SSL som krypterar transaktionen – ett hänglås längst ner i fönstret är ett bevis på detta, men även att det står https:// istället för http:// i webbläsarens adressfält. Alla typer av kommunikation och transaktionsutbyte kan i princip avlyssnas och användas i bedrägligt syfte. Länsförsäkringar har genomfört flera åtgärder för att skydda dig som kund.

Säkerhetslösning på ditt kort

I samarbete med Mastercard omfattas våra kort av säkerhetslösningen Mastercard Identity Check. Det innebär att när du genomför en kortbetal­ning på internet får du bekräfta att det är du och ingen annan som genomför betalningen. Dessutom kan du vara säker på att det är korrekt mottagare du betalar till. Den här extra säkerhets­åtgärden är kostnadsfri och ingår automatiskt i ditt kort.

Läs mer om Mastercard Identity Check

Alla kort som Länsförsäkringar ger ut har både chip och magnet­remsa. Ett chip är svårt att kopiera och använda för bedrägerier. I och med att fler och fler betalterminaler och uttagsautomater läser chip istället för magnetremsan, begränsas risken för bedrägerier betydligt.

Skimming (kopiering av magnetremsan på kortet) är tyvärr något som ibland förekommer. En falsk kortläsare monteras på uttagsautomaten eller betalterminalen. Denna kopierar sedan kortets magnetremsa och i värsta fall även pinkoden. Som ett skydd mot skimming är nästan alla uttagsautomater i Sverige försedda med "antiskimming" utrustning. I takt med att chipterminaler blir allt vanligare kommer risken för skimming av kort begränsas.

Länsförsäkringar har ett automatiskt varningssystem för miss­tänkta korttransaktioner. Systemet söker efter transaktioner som motsvarar tidigare kända bedrägerimönster. Systemet är i drift 24 timmar om dygnet, året runt. När systemet hittar en misstänkt transaktion kontaktar vi kunden via telefon eller SMS för att kontrollera om det är en riktig eller bedräglig trans­aktion. Om det visar sig att kunden är utsatt för bedrägeri spär­ras kortet omedelbart. Denna tjänst är gratis för alla kunder i Länsförsäkringar.

Phishing är en typ av bedrägeri där bedragarna utger sig för att vara bank­ eller kortbolag och via falska e­-postmeddelanden (ibland även brev eller telefon) uppmanar kunderna att skicka dem kortnummer och pinkod.

Observera att Länsförsäkringar aldrig ber sina kunder skicka dessa uppgifter via e­-post eller annat media. Om du blir kontaktad av någon som ber dig att uppge kortnummer och/eller pinkod, kontakta oss direkt.

Vanliga bedrägerier på internet

Med regionspärr väljer du själv i vilka länder ditt kort ska fun­gera för köp och uttag. På så sätt minskar du risken för kortbe­drägerier. Kortet fungerar alltid i Sverige, men du kan spärra kortet för användning i en världsdel och alla dess länder eller enbart i vissa länder. Du kan även spärra kortet för internetköp och då gäller spärren över hela världen. Det är lika enkelt att öppna upp spärren när du till exempel ska handla på internet eller ut och resa som att stänga den när du kommer hem igen.

Läs mer om regionspärr

En trojan är ett program som laddas ner till din dator utan din vetskap. Syftet är oftast att samla in känslig information för att sedan använda i bedrägliga sammanhang. Var därför mycket försiktig med vad du laddar ned till din dator. Du bör ha ett anti­virusprogram som uppdateras regelbundet och en så kallad brandvägg som skyddar dig mot trojaner.

Du bör också regel­bundet installera de säkerhetsuppdateringar som erbjuds din dators operativsystem och webbläsare. Se även över din webb­läsares säkerhetsinställningar.

Säker med kort

Bra att tänka på kring ditt kort och i samband med betalningar:

  • Förvara aldrig din pinkod tillsammans med ditt kort.
  • Lämna aldrig ut koden till ditt kort till någon annan.
  • Ha alltid uppsikt över ditt kort eller förvara det på ett säkert ställe.
  • Hantera kvitton, där ditt kortnummer kan vara tryckt, på ett säkert sätt.
  • Dölj alltid tangentbordet när du anger din pinkod i butiks­terminal eller automat.
  • Om det finns tecken på att en uttagsautomat på något sätt är manipulerad eller har åverkan, använd inte automaten och rapportera det till banken.
  • Var vaksam på personer som vill hjälpa till när du ska ta ut pengar i automat.
  • Spärra kortet omedelbart om det blivit bestulet eller tappat. 

Surfa tryggare

Bli tryggare på internet genom att ta ansvar över din digitala säkerhet. Här får du tips om hur du surfar säkert. 

Säkerhet på internet

Spärra kortet

Behöver du spärra ett eller flera av dina kort?

Du vet väl att du kan spärra ditt kort tillfälligt i appen eller på Mina sidor.

Ring 08-588 400 11
(+46 8 588 400 11 från utlandet)

Så här spärrar du kortet