Så skyddar du dig vid identitetsstöld

Ring 0771-18 10 10 för att få hjälp
id-stöld Ring 0771-18 10 10 för att få hjälp

Så skyddar du dig vid identitetsstöld

Det finns flera saker du kan göra för att minska risken för en identitetsstöld eller identitetskapning, men det finns inget hundraprocentigt sätt att undvika det. I vår hemförsäkring ingår ID-stöldskydd som hjälper dig om du råkar ut för en identitetsstöld.

Om någon obehörig skulle komma över dina person- eller inloggningsuppgifter och använda dem för olika former av bedrägeri, så hjälper vi dig. Du behöver bara ringa oss på 0771-18 10 10, där svarar vår samarbetspartner Affinion International.

Så här hjälper ID-stöldskyddet dig

Du får tillgång till telefonhjälp och rådgivning 24 timmar om dygnet samt tips om hur du kan förebygga och upptäcka identitetsstöld. 

Om du drabbats av en identitetsstöld får du bland annat hjälp med att

  • Kartlägga omfattningen av identitetsbedrägeriet
  • Spärra ditt personnummer
  • Bestrida felaktiga fakturor
  • Ta bort felaktiga betalningsanmärkningar
  • Överklaga beslut om du råkat ut för lagfartskapning, det vill säga om någon med hjälp av en förfalskad handling har beviljats äganderätt till din fastighet

För att hjälpa dig med ovanstående behöver vi få in en fullmakt från dig. 

Om du hamnar i en rättstvist till följd av identitetsstölden kan vi i vissa fall betala dina kostnader för en advokat upp till 240 000 kronor. Självrisken i rättsskyddsförsäkringen är 20 procent. Om du trots allt drabbas av en ekonomisk förlust på grund av id-stölden ersätts inte detta.

På Stöldskyddsföreningens webbplats finns fler råd för att minska risken för ID-stöld. Där finns även telefonnummer som är viktiga att ha om du drabbas, bland annat till de olika kreditupplysningsföretagen där du spärrar ditt personnummer.

Stöldskyddsföreningen

 

Tips på hur du kan skydda din identitet

  • Lämna aldrig ut koder och lämna heller inte ut ditt personnummer, kort- eller kontonummer i onödan. Ge inte ut uppgifterna varken via mail, sms eller telefon till företag du inte är kund hos. Skriv heller inte ut alltför detaljerad information om dig själv på Facebook och liknande sociala nätverk.
  • Har du tappat en identitetshandling, spärra den hos utfärdaren, anmäl det till polisen och till kreditupplysningsföretag.
  • Byt till en låsbar brevlåda eller postfack och eftersänd eller be en granne ta in din post om du reser bort. Kasta inte din post eller papper som innehåller personliga uppgifter i pappersinsamlingen. Var även uppmärksam på vilken post du får, till exempel bekräftelser på beställningar eller nya bankärenden, besked om adressändring eller liknande. 
    Hos Skatteverket kan du även spärra obehörig adressändring
  • Håll koll på vad som händer på ditt bankkonto. Läs kontoutdragen, kolla upp dina transaktioner och kontakta omedelbart din bank om något verkar vara fel.
  • Kontrollera webbplatser du är inne på. Ett tecken på att det är en falsk webbplats är att det inte finns någon information om hur du reklamerar en vara, låga priser och bristfälligt språk och stavfel.

 

Vad gör jag om jag misstänker att jag drabbats av bedrägerier?

Kontakta omedelbart din bank, ditt försäkringsbolag och polisanmäl på 114 14.

5 tecken på att någon kan ha stulit eller kapat din identitet