Kontakta oss

Hitta ditt närmaste kontor genom att välja nedan.

Denna information är specifik för Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad, för kontor i annan del av landet, tryck ändra.

Kristianstad

Handlägger: Privat, Företag och Lantbruk

Vardagar 9.00-16.30. 15 maj-14 september har vi öppet 9.00-16.00.

Följande dagar har vi öppet 09.00-15.00

Trettondagsafton
Skärtorsdag
Valborgsmässoafton (M-F)
Dag efter Kristi himmelsfärdsdag
Dag före Alla Helgons Dag


För kontakt efter kontorstid

Besöksadress:

Tivoligatan 6

Vardagar 09.00-16.30. 15 maj-14 september har vi öppet 9.00-16.00.

Postadress:

Box 133

291 22 Kristianstad

E-post:

Telefonbanken:

De automatiska tjänsterna är tillgängliga dygnet runt och personlig service har öppet alla dagar 8.00-22.00.

Skadeanmälan

Dagtid: 044-19 62 00
Skadejour övriga tider för skador du behöver snabb hjälp med: 020-59 00 00

Vid skada utomlands

Från utlandet ringer du SOS International:

Öppettider: Dygnet runt

Spärra kort

Ringer du från utlandet, lägg till +46 och ta bort första nollan.

08-588 400 11

Öppettider: Dygnet runt

Facebook

Följ oss och se vad som händer nära dig.

Ställ en fråga eller boka rådgivning

Vill du skicka e-post med en fråga?

Här kan du skicka e-post genom att fylla i formuläret.

Vanliga frågor & svar

  • Med anledning av händelserna i Nice har vi samlat information om vad du kan tänka på och hur ditt reseskydd hos oss fungerar.

    Kontakta ditt resebolag & håll dig uppdaterad på händelseutvecklingen

    För frågor om eventuellt inställda flyg, bussar eller tåg så rekommenderar vi att du i första hand kontaktar ditt resebolag. Det är också viktigt att hålla sig uppdaterad på hur händelserna utvecklas via media och myndigheter.

    Här kan du läsa om UDs reseinformation

    Så här gäller reseskyddet i hemförsäkringen

    Genom hemförsäkringen kan du få ersättning för merkostnader i samband med hemresan på upp till 5 000 om du inte hinner med ditt flyg eller tåg på grund av oförutsägbara händelser. Om du har försäkringen Utökat reseskydd kan du få ytterligare 10 000 kronor. 

    Har du redan innan avresan från bostaden får besked, via media eller resebolaget, om att flyget blivit inställt får du inte någon ersättning.

    Utökat reseskydd

    Om du har tilläggsförsäkringen Utökat reseskydd kan du få ersättning för personförsening. Förutsättningen är du har påbörjat din resa men inte kunnat fullfölja den på grund av att flyget eller tåget blivit försenat eller ställts in. Är förseningen mer än åtta timmar får du 1 000 kronor och efter 36 timmars försening får du ytterligare 2 000 kronor. Högsta ersättningsbelopp är 3 000 kronor per försäkrad person.

    I Utökat reseskydd ingår även ett avbeställningsskydd som gäller om du blir tvungen att ställa in resan på grund av akut sjukdom, olycksfallsskada eller dödsfall men inte om du ställer in din resa av andra anledningar.

    Mer om Utökat reseskydd

    Så gäller det extra försäkringsskyddet i Bank- och Betalkortet

    Extra försäkringsskydd i vårt bankkort gäller om du betalat minst 75 procent av din resa med kortet, eller via våra andra betaltjänster. Försäkringen gäller om du inte kan fullfölja din påbörjade resa som planerat på grund av att flyget blir försenat eller inställt. Blir förseningen mer än åtta timmar får du 1 000 kronor. Efter 36 timmars försening får du ytterligare 2 000 kronor. Högsta ersättningsbelopp är 3 000 kronor per försäkrad person.

    Reklamationsrätt på köp med vårt bankkort

    Du har även möjlighet att reklamera ditt köp av resa.

    Läs mer om reklamation av köp 

  • Beloppet du ska amortera beräknas på din totala skuld i din bostad och gäller för dig som tar ett nytt bolån eller utökar dina befintliga bolån.

    • Om belåningsgraden är över 70 % av värdet på din bostad måste du amortera 2 % per år på den totala skulden.
    • Om belåningsgraden är mellan 50-70 % måste du amortera 1 % per år på din totala skuld.
    • Om belåningsgraden är 50 % eller lägre finns inget lagkrav att amortera men vi rekommenderar alltid att du amorterar.
    • Om du utökar dina befintliga lån med ett så kallat tilläggslån, ska du amortera enligt de nya amorteringskraven, eller maximalt inom 10 år.
  • Du får ersättning från din hemförsäkring om du inte hinner med ditt flyg eller tåg på grund av exempelvis hastigt uppkommet oväder, trafikolycka, flygstrejk eller andra oförutsägbara händelser under din resa från Norden eller hemresa till Norden.

    Om du får besked (via media eller resebolaget) innan avresan från bostaden om att det finns risk för inställda flyg eller tåg på grund av snöstorm eller strejk får du inte ersättning från din hemförsäkring. Då måste du kontakta ditt resebolag för att se status på flyg- eller tågresan.d

    Mer ersättning med tilläggsförsäkring Utökat reseskydd

    Har du utökat reseskydd som tillägg i din hemförsäkring kan du få ersättning för förseningar på resan.

    • Har du påbörjat resan och flyget blir inställt eller försenat mer än åtta timmar får du 1 000 kronor. Blir du försenad mer än 36 timmar får du 2 000 kronor till. Högsta ersättningen är 3 000 kronor per person.
    • Du får 1 000 kronor om ditt bagage är försenat till resmålet mer än åtta timmar, efter 36 timmar får du 1 000 kronor till.
    • Du får ersättning om du måste avbeställa din resa på grund av akut sjukdom eller olycksfall. Om du avbokar resan på grund av andra orsaker får du ingen ersättning.

    Mer om ditt reseskydd

    Hur gäller det extra försäkringsskyddet för bank- och betalkortet?

    Det gäller när du har betalat minst 75 procent av resan med ditt bank- eller betalkort. Ersättningarna är samma som om du har utökat reseskydd.  Du har också möjlighet att reklamera kortköpet.

    Hur reklamerar jag ett kortköp?

  • Du väljer om du vill signera ditt kortköp med Mobilt BankID eller med en engångskod som skickas via SMS.

  • Funktionen kontaktlösa betalningar kan du slå av och på i appen, klicka på Hantera köpspärrar eller i internetbanken, gå in under Kortfliken och menyn Inställningar. Efter att du slagit på eller av funktionen behöver du göra ett vanligt kortköp eller uttag med chip och pinkod för att ändringen ska slå igenom.

  • Det kallas för ett tilläggslån och det ska amorteras enligt de nya amorteringskraven. Det finns möjlighet att amortera tilläggslånet på maximalt 10 år.

  • På grund av ett tekniskt fel hos Upplysningscentralen kan du ha fått ett brev om att Länsförsäkringar beställt en bevakningstjänst på ditt företag.  Upplysningscentralen kommer att kontakta dig som fått det felaktiga brevet.

  • Vid aktiehandel får du betala en courtageavgift. Avgiften är samma som för aktiehandelstjänsten, 0,09 %.

    Vid fondsparande är förvaltningsavgiften samma som för direktsparande i fonder.

Till frågor och svar

Övrig information

Om vi inte är överens

Om du är missnöjd med ett beslut eller hanteringen av ett ärende som rör våra produkter och tjänster för försäkring och bank kan du vända dig till oss. Vi är naturligtvis beredda att ompröva beslut om det tillkommit nya omständigheter eller om vi missförstått varandra.

Enklaste och snabbaste sättet att få rättelse är att vända sig till den person som handlagt ärendet. Om du inte vet vem som handlagt ärendet eller om det gäller något annat kan du vända dig till oss via telefon, e-post, brev eller göra ett besök på vårt kontor. Skickar du ett brev eller e-post kan du märka det med ”Klagomål”.

Mer information om vi inte är överens