- Kontrollera godset och emballagets skick samt antal kolli. Notera avvikelser på fraktsedeln och fotografera.
- Mät alltid temperaturen på godset vid temperaturreglerade transporter.
- Se till att avsändaren skriver under eventuella avvikelser på fraktsedeln.
- Anmäl eventuell skada så fort som möjligt till Länsförsäkringars Transportskadeavdelning
- Ta inte på dig ansvar för skadan utan hänvisa till Länsförsäkringar som utreder ansvarsfrågan.
- Reklamera direkt och skriftligt till eventuell undertransportör.
Transportör-/Speditöransvarsförsäkring vid skada
Transportskador regleras av vårt eget skadeteam. Inom teamet finns gedigen erfarenhet av olika typer av transportskador.
Vi har skaderegleringsservice vardagar 08:00 – 17:00 och övriga tider når du vår skadejour:
In English
Frågor gällande transportskador
För frågor gällande transportskador, hör av dig till:
Telefonnummer Transportskador: 08-588 410 05
E-post Transportskador: marineclaims@lansforsakringar.se
Frågor och svar Skador Transportör-/Speditöransvarsförsäkring
-
Hur kan jag minska min risk för transportöransvarsskador vid lastning av gods?
Hjälpte det här svaret dig? -
Vad ska jag göra om godset skadas/försvinner under en transport?
- Försök alltid att begränsa skadorna i största möjliga utsträckning genom att se till att godset blir omhändertaget snabbt.
- Kontakta avsändaren och begär instruktioner vad de vill att du ska göra med deras gods. Äganderätten övergår inte till dig som transportör även om godset skadas.
- Kontakta exempelvis bärgare, närmaste lastbilscentral, för att få godset omlastat och transporterat dit godsägaren vill. Kostnader för skadebegränsande åtgärder ersätts av försäkringen.
- Ta egna bilder på godset på skadeplatsen.
- Polisanmäl om godset blivit stulet under transporten.
- Anmäla skadan så fort som möjligt till Länsförsäkringars Transportskadeavdelning
- Ta inte på dig ansvar för skadan utan hänvisa till Länsförsäkringar som utreder ansvarsfrågan.
- Reklamera direkt och skriftligt till eventuell undertransportör.
Hjälpte det här svaret dig? -
Vad ska jag göra om godset är skadat vid mottagandet?
- Återta inte godset om mottagaren har kvitterat godset!
- Om mottagaren vägrar ta emot godset (innan kvittens) ska du alltid kontakta avsändaren och begära instruktioner för hur du ska hantera godset.
- Fotografera godset och emballaget både från nära och långt håll.
- Anmäla skadan så fort som möjligt till Länsförsäkringars Transportskadeavdelning
- Ta inte på dig ansvar för skadan utan hänvisa till Länsförsäkringar som utreder ansvarsfrågan.
- Reklamera direkt och skriftligt till eventuell undertransportör.
Hjälpte det här svaret dig? -
Varför ska min kund (godsets ägare) anmäla skadan till egen försäkring?
Har varuägaren en egen varuförsäkring rekommenderar vi att de anmäler skadan dit. Det beror på flera orsaker:
- Varuägaren får stöttning med hantering av skadan så som juridisk hjälp och hjälp med besiktning.
- Varuägarens skadehandläggare bevakar deras intressen gentemot er, vilket är bra för både varuägaren och dig som transportör. Har din kund en varuförsäkring är det bättre att vi som ditt försäkringsbolag diskuterar och förhandlar med din kunds försäkringsbolag, vilket förenklar den fortsatta relationen mellan er och varuägaren.
- Transportörens ansvar vid skada är begränsat till 150 kronor per kilo av det skadade godsets bruttovikt vid inrikes transporter, medan din kunds varuförsäkring troligen ersätter varans fulla värde.
Hjälpte det här svaret dig? -
Vad kan jag som transportör bli skyldig att ersätta vid skada eller förlust av gods?
Ditt ansvar som transportör är reglerat genom lag eller konvention:
- Vid inrikes transport:
Lag (1974:610) om inrikes vägtransport. Enligt denna lag begränsas ditt ansvar till 150 kr per kilo av det förlorade eller skadade godset.
- Vid gränsöverskridande transport:
CMR-konventionen. Enligt denna konvention begränsas ditt ansvar till 8,33 SDR (en fiktiv valuta, vars dagskurs du hittar i vanliga valutaomvandlare) per kilo av det förlorade eller skadade godset.
Utöver ersättning för skada på eller förlust av godset kan motsvarande del av ursprungsfrakten ersättas.
Transportören har ingen skyldighet att ersätta eventuella mer- eller följdkostnader såsom driftstopp eller liknande som kan uppstå i varuägarens verksamhet.
Hjälpte det här svaret dig? -
Vad kan jag som transportör bli skyldig att ersätta vid dröjsmål av utlämnande av gods?
Kan man konstatera att det rör sig om ett dröjsmål som transportören har ett ansvar för innebär det inte per automatik att godsets ägare får ersättning. Varuägaren måste ha drabbats ekonomiskt av dröjsmålet, till exempel förlorat en kund eller liknande för att de ska få ersättning.
Den ersättning som utgår är motsvarande fraktens belopp.
Hjälpte det här svaret dig?