Vad kan vi hjälpa dig med?

Vi har gjort det lite enklare att driva företag

Hantera ekonomin och ta betalt

Här har vi samlat de betaltjänster som vi tror att du som småföretagare behöver. Rörelsekontot är grunden för att sköta företagets ekonomi och genom att koppla ett bankgironummer dit kan du enkelt sköta företagets in- och utbetalningar via vår internettjänst.

Försäkra din verksamhet

Genom lokal skadereglering, förebyggande råd och tips samt en årlig genomgång av dina behov ger vi dig ett fullständigt och skräddarsytt skydd för företagets egendom. Vi ser även till att ditt skydd täcker eventuella skadeståndskrav eller ekonomiska förluster som ett avbrott i verksamheten kan leda till.

Skydda dig själv och dina medarbetare

Som företagare är det viktigt att du ger dig själv och dina medarbetare trygghet utöver lönen. Vi hjälper dig att hitta rätt bland pensions-, olycksfalls-, sjuk- och livförsäkringar. Vi kan skräddarsy tjänstepensionslösningen till dig och ditt företag.

Ring någon av våra duktiga rådgivare Kontakta oss

Vanliga frågor & svar

  • Hur kan jag skydda mig mot id-stölder?

    • Lämna aldrig ut ditt personnummer utan att vara helt säker på vad det ska användas till.
    • Kontrollera sajter du är inne på; tecken på att det är en falsk sajt är att det inte finns någon information om hur du reklamerar en vara, låga priser och bristfälligt språk och stavfel.  
    • Var uppmärksam på post du får, till exempel bekräftelser på beställningar eller nya bankengagemang, besked om adressändring eller liknande.
    • Byt till en låsbar brevlåda eller postfack.
    • Lämna inte ut alltför detaljerad information om dig själv på facebook och liknande sociala nätverk.
    • Om du tappat bort en identitetshandling, spärra den hos utfärdaren, anmäl det till polisen och till kreditupplysningsföretag.
    • Lämna aldrig ut personliga uppgifter om bankkort och inloggningsuppgifter via sms eller mejl även om det verkar vara från ett välkänt företag.
    • Klicka aldrig på länkar i sms eller mejl som uppmanar dig att lämna personliga uppgifter. 
  • Vad gör jag om jag misstänker att jag drabbats av bedrägerier?

    Kontakta omedelbart din bank och polisanmäl.

  • Varför måste jag svara på frågor om min organisations ekonomi när jag loggar in?

    Alla banker lyder under penningtvättslagen. För att kunna motverka penningtvätt på ett effektivt och bra sätt måste vi ställa frågor till dig som representerar ett företag eller annan organisation och är bankkund hos oss.
       
    Vi förstår att det kan kännas obehagligt att svara på frågor men det är ett krav från samhället och en viktig del i det förebyggande arbetet mot ekonomisk brottslighet.

  • Har du svarat på ett falskt meddelande och lämnat dina kortuppgifter?

    Gör då följande

    • Spärra bankkortet direkt genom att ringa till vår spärrservice på telefon 08-588 400 11
    • Uppdatera virusprogrammet på din dator regelbundet.
    • För att vara säker på att bli av med virus eller annan skadlig kod kan du behöva göra en ominstallation.
    • Lämna aldrig ut dina kortuppgifter, koder eller lösenord om du är osäker på mottagarens identitet eller säkerhet.
  • Varför säger Länsförsäkringar nej till att använda Bitcoin som valutaväxlare?

    Vi vill som bank att våra kunder, och deras kunder, är skyddade. Bitcoin är en virtuell valuta i och med att den inte omfattas av någon specifik reglering eller europeisk lagstiftning, så om ett växlingskontor går i konkurs eller hackas utifrån kan du bli av med alla dina ”pengar”. Mot bakgrund av detta och den information vi har idag ser vi att risken är stor i de företag som använder virtuella valutaväxlare som affärsidé och därför har vi valt att de inte får öppna, eller ha, konton hos oss.

    Europeiska bankmyndigheten, Eba, har utfärdat en konsumentvarning för virtuella valutor, bland annat med anledning av uppmärksamheten kring Bitcoins.

Till frågor och svar

Kontakta oss