Marie Eriksson, Kommunikationschef

2023 var året när Dalarnas Försäkringsbolag blev LF Dalarnas. Ett sätt för oss och bolag inom länsförsäkringar i andra län att vidga betydelsen av vårt namn - för idag är vi ju både en bank och ett försäkringsbolag. Det var också ett sätt att tydligare knyta oss samman i gruppen - LF är en förkortning på Länsförsäkringar. Tillsammans är vi en stark grupp som har nytta av vår gemensamma kraft. Bakom vårt nya namn är vi precis desamma, lokala och nära med fokus på kundens trygghet och möjligheter.

Inriktningen för årets kommunikation och marknadsföring var att visa på vårt helhetserbjudande, stärka fokus ytterligare på vårt samhällsengagemang, bidra till att förebygga skador och ännu bättre nå fram till det yngre dalfolket. Vi skulle också kraftigt utöka våra möten med dalfolket på olika arenor länet runt, där dalfolket finns.

Innehållet i vår vardagliga kommunikation präglas starkt av råd och tips kring sparande, och att vara rätt försäkrad, men också information om hur vi alla själva kan förebygga skador, samt de insatser vi gör för att stötta där behoven är stora i samhället. En återkommande större insats är kampanjerna för att minska risken för olyckor i trafiken under våra storhelger – både i radio och sociala medier.

Vårt arbete med att träffa ännu fler masar och kullor ute i olika sammanhang har både utvecklats och utvidgats under året. I en tid när samhället blir alltmer digitalt känns det viktigt att även träffas fysiskt.

Ett par höjdpunkter var DalarnasDagen och vår medverkan på musikfestivalen Alive. DalarnasDagen hölls i maj i år i Falun för andra gången. Det var mycket värdefullt att få träffa kunder och roligt att kunna bjuda dem på något extra. Vi anordnade lådbilsrally med eldrivna bilar för barnen och bjöd de vuxna på kunskap om allt från hjärt- och lungräddning till försäkringar och sparande. På Alive var vår avsikt att erbjuda en trygg punkt för de unga festivaldeltagarna och samtidigt få tillfälle att möta våra yngsta och förhoppningsvis kommande kunder. Hos oss kunde de ladda mobilen, dricka vatten och prata med någon av våra medarbetare, som också hade med sig hjärtstartare och akutväska. Vi bjöd också under sommaren in våra barnförsäkringskunder till Tomteland för att ge ett mervärde till försäkringen och få möjligheten att mötas.

I december månad genomförde vi vår återkommande kampanj för att minska antalet ”julbränder” i vårt län. I radio, tidningar, digitala och sociala medier kommunicerade vi om brandrisker och hur man kan undvika dem. Vi arrangerade också adventsaktiviteter i Falun och Leksand i samarbete med Brandskyddsföreningen.

Under 2024 kommer vi skapa ännu fler tillfällen för att träffa dalfolket runt om i länet och bidra med våra medarbetares kunskaper – både på och utanför våra kontor.