Kontakta oss

Informationen gäller för Länsförsäkringar Älvsborg

Trollhättan

Handlägger: Privat, Företag och Lantbruk

Telefontider: Måndag-fredag: 8.00-16.00.

Privat försäkring även måndag-torsdag till 19.00 och fredag till 17.00.

Observera kontorets öppettider för besök.

Besök oss

Föreningsgatan 18

Besökstider: Måndag-Fredag 10.00-15.00. 

Postadress

Box 2008 

461 11, Trollhättan

E-post

info@alvsborg.lansforsakringar.se
Våra kontaktpersoner

Viktiga telefonnummer

Telefonbanken

De automatiska tjänsterna är tillgängliga dygnet runt och personlig service har öppet alla dagar 8.00-22.00.

Skadeanmälan

Dagtid:
Skadejour övriga tider:

Vid skada utomlands

Från utlandet ringer du SOS International:

Öppettider: Dygnet runt

Spärra kort

Öppettider: Dygnet runt

Ringer du från utlandet, lägg till +46 och ta bort första nollan.

Ställ en fråga eller boka rådgivning

Vill du skicka e-post med en fråga?

Här kan du skicka e-post genom att fylla i formuläret.

Vanliga frågor & svar

  • Försäkringar

    Ja, det går att koppla ett sparmål till en befintlig ISK. (Ett sparmål per ISK).

  • Försäkringar

    Just nu skickar vi brev till de av våra kunder som har en kapitalförsäkring hos oss. Vi gör det för att leva upp till kraven i Penningtvättslagen och Finansinspektions föreskrifter.

    Penningtvättsregelverket ställer krav på oss som försäkringsgivare att ha god kännedom om våra kunder. Det säkerställer vi genom att vi ber dig som kund att besvara ett antal enkla frågor om det sparande du har i kapitalförsäkring hos oss.

    Tack för att du hjälper oss.

  • Försäkringar

    Är du kund hos oss kan du vara lugn. Vi får reda på det!

    Ställa på ditt fordon
    Ska du ställa på ditt fordon ska du meddela Transportstyrelsen detta. Transportstyrelsen skickar sedan information till oss och vi ger ditt fordon samma omfattning som du hade tidigare.

    Nytt försäkringsbrev skickas till dig.

    Ställa av ditt fordon
    När du ställer av ditt fordon meddelar du det till Transportstyrelsen som skickar information till oss. Har du halv- eller helförsäkring ändras din försäkring till en Avställningsförsäkring. Avställningsförsäkring innehåller skydd för brand, glas, stöld, rättsskydd och vagnskada. Har du enbart trafikförsäkring läggs försäkringen och beviset vilande. Nytt försäkringsbrev skickas till dig.

    Sälja fordonet
    När du säljer ditt fordon meddelar du det till Transportstyrelsen som informerar oss om ägarbytet. Vi noterar det datum som ägarbytet har genomförts.

    Däremot väntar vi först åtta dagar med att annullera försäkringen, om du har köpt ett nytt fordon som du vill försäkra.

  • Försäkringar

    Nej.

  • Försäkringar

    Små drömmar räknar vi att man kan nå med ett sparande på max två år och kopplas till sparkonto. Du kan knyta ett sparmål till vart och ett av dina sparkonton. Stora drömmar är längre än två år och kopplas till ett sparande på ISK-konto.

  • Försäkringar

    Efterlevandeskydd fungerar olika beroende på vilken typ av pensionssparande du har. Generellt innebär det att dina pensionspengar tillfaller dina förmånstagare, det vill säga närstående, när du avlider. Har du inget efterlevandeskydd tillfaller dina pensionspengar andra sparare.

    Vill du veta hur ditt förmånstagarförordnande ser ut, alltså vem eller vilka som får dina pensionspengar när du dör, ber vi dig kontakta oss så skickar vi information.

  • Försäkringar

    Det är inte säkert att du kan göra ändringar efter att du börjat ta ut din pension, därför är det bäst att se över dina behov och göra ändringar innan det är dags för utbetalning.

    Är du osäker, kontakta din rådgivare.

  • Försäkringar

    Ja, det går oftast bra. Som kund hos oss får du ett utbetalningsbrev innan du går i pension. Där har du oftast möjlighet att göra ett val. Tänk på att vissa förändringar kan medföra en hälsoprövning, som måste godkännas för att du ska kunna göra den ändring du vill.

Till frågor och svar


Övrig information

Om vi inte är överens

Om du är missnöjd med ett beslut eller hanteringen av ett ärende som rör våra produkter och tjänster för försäkring och bank kan du vända dig till oss. Vi är naturligtvis beredda att ompröva beslut om det tillkommit nya omständigheter eller om vi missförstått varandra.

Enklaste och snabbaste sättet att få rättelse är att vända sig till den person som handlagt ärendet. Om du inte vet vem som handlagt ärendet eller om det gäller något annat kan du vända dig till oss via telefon, e-post, brev eller göra ett besök på vårt kontor. Skickar du ett brev eller e-post kan du märka det med ”Klagomål”.

Mer information om vi inte är överens